Du måste kämpa för din del av kakan

Alla ville ha en del av min omsättning. Hos mig handlade det bland annat om hyresvärdar, återförsäljare, t-shirtsleverantörer, bläckleverantörer, telefonbolag, internetbolag, webbhostingbolag, banker, personal, betalväxelföretag och staten (som tar det mesta).

Efter ett tag som företagare skapade jag en mental bild av min omsättning i form utav en kaka (tänk tårtdiagram). Ju fler som ville ha något av mig eller ju fler som ville ha större bit desto mindre del blev det över till mig. En gång räknade jag ut att om jag hade accepterat allas utgångsbud direkt hade det aldrig blivit något kvar till mig. Skulle jag få någon del av kakan var jag tvungen att ständigt försöka förhandla ner priser. Lyckligtvis var den biten mycket lättare än vad jag först trodde. Mina affärskontakter förväntade sig att jag skulle förhandla och gav därför höga utgångsbud.

Det räcker inte bara med att ha bra idéer, vara problemlösare, kunna sälja och kunna arbeta hårt. Det räcker inte med att skapa en stor kaka. För att bli framgångsrik som företagare måste du även kämpa för din del av den. Det görs genom förhandlingar. Se till att bli bra på att förhandla (och acceptera aldrig ett utgångsbud).

Mer läsning:
Att vinna förhandlingar ger glädjerus
Ge din motpart en utväg som gynnar dig
Få din motpart att acceptera din världsbild
Visa din motpart att du har andra alternativ
Du kan få billigare hyra om du går med på kortare uppsägningstid
Allt finns till bättre pris hos Clas Ohlsson
Om anlita konsult, sätt alltid tak på löpande kostnader
Använd begagnat och skräp
Bli inte beroende av en enda leverantör
Det finns inga standardkontrakt
Använd dig av standardkontrakt
Akta dig för kundstocksuppdateringar
Läs avtalet noga innan du skriver på det

Läs vidare: Byråkratins kvarnar mal långsamt ->

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta i Sverige. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier, dansa bachata och simma i medelhavet på GIHs badhus.

2 kommentarer

  1. Du har rätt såklart, men det beror ju väldigt mkt på vilken situation företaget befinner sig i, branch osv osv. Idealet är ju att som företag bygga upp mervärden gentemot kunderna, i så pass stor utsträckning att marginalerna ökar på varorna / tjänsterna och samtidigt ökar kundernas upplevelse av priset som förmåligt. Om man upplever det motsatta som företag så är det ett problem med affärsmodellen, eller med implementeringen av densamma.

    Med det sagt så har du rätt i att många bäckar små blir en stor å, det är viktigt att ha koll på utgifterna, detta gäller ännu mer i stora organissationer än i små företag.

Leave a Comment.