En säljare är bara ute efter att sälja

Säljare ler alltidI mitt tryckeri använde vi oss av en maskin som hette Fast T-jet. Maskinförsäljarna presenterade den som robust, snabb och enkel att använda. Vi var naiva och ville tro på säljarna (det skulle ju lösa så många problem) så vi köpte maskinen. Tyvärr visade det sig att skrivaren var full av fel och inte alls levde upp till förväntningarna. Mer detaljer finns att läsa i mitt inlägg Cutting edge är även bleeding edge.

När vi påtalade problemen för säljarna ”hade de aldrig hört talas om något sådant tidigare” och gjorde allt för att se ut som frågetecken. ”Det kanske är något fel på din lokal, typ luftfuktigheten” körde dom med. Jag trodde dem och skaffade luftfuktare. Tyvärr blev jag inte av med problemen för det. Till slut upptäckte jag ett forum på nätet och såg att det inte bara var jag som hade problem med maskinerna. Det gällde i princip alla som köpt en. Maskinen var inte alls robust, snabb, flexibel eller lätt att använda. Maskinen var ett monster som livnärde sig på entreprenörers dyrbara tid. Och maskinen var hungrig!

Ett halvår senare passerade jag säljarnas monter på den årliga mässan och såg hur de försökte sälja maskinerna. Jag hörde fortfarande orden ”robust”, ”snabb” och framförallt ”lätt att använda”. Trots att säljarna visste om att maskinen var skräp (jag hade ju berättat det för dem). Då insåg jag något som jag borde fattat tidigare. En säljares främsta uppgift är att sälja. Entreprenörer, företagare och affärsmän kanske är ute efter att lösa dina problem. Säljare däremot är bara ute efter att sälja till dig.

Jag har lärt mig att vara misstänksam mot säljare. Låter det för bra för att vara sant är det förmodligen inte sant. Se till att få saker skriftligt. Kräv garantier. Ställ den enkla frågan ”och hur kompenserar ni mig när det blir fel?” och se hur säljaren reagerar. Börjar han glida på orden, säger ”det blir inte fel” eller erbjuder ett löjligt lågt belopp i ersättning, då vet du att du ska leta efter en annan leverantör.

Det borde jag ha gjort.

Mer läsning: Cutting edge är bleeding edge och T-shirtforums alla trådar med problem.

Läs vidare: Du måste slåss för din del av kakan ->

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

4 kommentarer

  1. En säljare är väl en entreprenör en säljare är väl en affärsman? Sen finns det svin till säljare som ful säljer men dom kommer oftast inte långt…

Leave a Comment.