Jag har tidigare skrivit om problem med leverantörer och produkter. Ett enkelt sätt att minska problem med leverantörer är alltså att ha många att välja mellan. Ju fler leverantörer som kan leverera samma produkt desto bättre för dig. Tänk på det när du väljer vilka produkter du ska ha i sortimentet.
I Polyshops utbud fanns det en standard t-shirt som var enkel att byta ut mot en annan modell ifall leverantören krånglade. De flesta tröjföretagen hade en unisexmodell av den vita t-tröjan som kunderna inte kunde se skillnad på. Vi kunde alltså variera efter behov.
En produkt som däremot ställde till stora problem var vårt damlinne med smala axelband. Här hittade vi aldrig någon bra ersättare vilket gjorde att leverantörens leveransproblem automatiskt blev våra leveransproblem. Höjde leverantören priset drabbade det vår lönsamhet direkt.
Om jag i framtiden måste välja mellan en produkt som finns tillgänglig hos flera olika leverantörer eller en produkt som är unik hos en enskild leverantör, kommer valet att vara enkelt. Alla problem jag haft med damlinnet med smala axelband har gjort att jag blivit kär i standardprodukter.
Standardprodukter kommer alltid att ha en särskild plats i mitt hjärta.
Tidigare inlägg om leverantörproblem:
En produkts prestanda kan variera över tiden
Kvaliteten på en produkt kan variera över tiden
Bli inte beroende av en enda leverantör
Men ack så tråkigt det skulle bli om alla sålde standardprodukter 😉
ha ha, jo, det skulle det vara… Fast inlägget går ut på att du ska köpa standardprodukter, inte sälja standardprodukter 🙂