En produkts prestanda kan variera över tiden

Igår skrev jag att kvaliteten på inköpta varor kan variera över tiden. Något som är lika viktigt är kunskapen om att prestandan på produkterna också kan variera över tiden. Det här är något som sker kontinuerligt och som man i de flesta fall tar för givet. En ny mobiltelefon har fler finesser än en gammal, är mindre och har längre standby-tid. Det kallas för produktutveckling och är inget konstigt. För att undvika sammanblandning och för att uppmärksamma det nya brukar tillverkarna byta varubeteckning på modellerna. T.ex kalla den nya telefonen för K850 istället för K530. Ibland kan det dock hända att tillverkaren förändrar en produkt utan att byta sifferkombination. Mörkningen sker då i syfte att inte uppmärksamma sina kunder på förändringen och det kan ställa till stora problem för dig som är återförsäljare av produkten. Detta hände mig.

Vi sålde munktröjor av märket B&C European Style. Dom var snygga, populära och gick bra att trycka på. Helt plötsligt fick B&C för sig att dom skulle korta ner längden på tröjorna med 20 centimeter. Förmodligen för att spara tyg och få den att se ”mer modern ut”. Tyvärr meddelade dom inte oss utan en dag hade vi en helt ny typ av tröjor i kartongerna. Det fick konsekvenserna att bilderna på vår hemsida var felaktiga, storleksmåtten stämde inte och fraktuträkningarna blev felaktiga. Dessutom var tryckytan mindre vilket orsakade en massa problem i produktionen. Som grädde på moset valde B&C att ”fasa ut” den gamla modellen vilket gjorde att varannan beställning bestod av långa tröjor och varannan med korta. Till slut fick jag nog av strulet och de missnöjda kunderna. Valde att byta till ett annat märke.

Det jag lärde mig av detta var att man kontinuerligt måste granska även standardmodeller. Förklara för din leverantör att det är väldigt viktigt att ni har samma prestanda på grejerna ni beställer. Att mått och färg inte varierar (om det nu är viktigt). Det bästa är ifall du kan ange exakta mått, då är det enkelt att se när det inte stämmer.

Läs mer: Det finns roliga former av kvalitetstestande ->

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).