Kan man sälja vad som helst via postorder?

Den ideala e-handelsvaran brukar ha följande krav på sig:

  • Billig att köpa in (så man kan ha ett stort lager)
  • Liten (så att den inte tar någon lagerplats och får plats i ett kuvert)
  • Lätt (så att portot blir riktigt lågt)
  • Höga marginaler (så man blir rik)

En liknande lista hade Mattias Järnhäll när han drog igång smallets.com (vilket jag fortfarande tycker är en grym butik).

Om något kommer bort i posten (vilket alla som sysslar med e-handel vet är förvånansvärt vanligt) vill man att det ska vara billigt att skicka en ny till kunden.

Stora tunga grejer är alltså inget man vill sälja. Man vill inte ens försöka.

En kompis till mig går dock emot strömmen helt. Han försöker sälja stora, tunga och klumpiga saker.

Han säljer badtunnor:

Från 19 995 kronor kan du få köpa kanske det klumpigaste man kan köpa online i Sverige. En svensk badtunna.

Mer läsning:

Lova inte något du är beroende av tredje part för att hålla (om hur Posten kommer förstöra för din e-handel).

Postbox, en permanent lösning på dina adresseringsproblem (bra om du flyttar ofta)

Vem som är ansvarig vid fraktproblem (säljer du till Konsument eller Företag?)

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

11 kommentarer

  1. Du glömde att den inte bara är stor och tung, den är dessutom dyr. Fast han kanske kör med dropshipping eller nåt?

  2. Kanske skall förtydliga att jag inte menar att den är dyr i förhållande till andra motsvarande produkter utan har ett högt anförskaffningsvärde 🙂

  3. Jag tror nästan på tvärtom – det är bäst att starta upp med att sälja dyrare prylar. Då kan man i början vara mer konkurrenskraftig genom att gå längre i att ge personlig service. I segment med billigare produkter är det svårare att slåss mot större aktörer.

    För övrigt grym butik med badtunnorna!

  4. Lite så vi tänker, Joel. Vi ska ha de nöjdaste kunderna vilket vi får genom att erbjuda en verkligt bra produkt och hög servicenivå. Det ska vara enkelt och kul att handla av oss.

    Ska vi luta oss mot det klassiska citatet från chefen på Väderstadverken som konstaterade att deras jordbruksmaskiner inte är dyra, utan värdefulla 🙂

  5. Ett tips kan vara att skicka tunnorna UTAN VATTEN.
    Då får man ned vikten ca 90%.
    De flesta kunder (utom möjligen i Sahara) kan förutsättas ha eget vatten att fylla på med.

  6. Howdy! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came to check it out. I’m definitely loving the information. I’m book-marking and will be tweeting this to my followers! Terrific blog and terrific design and style.

Leave a Comment.