Vi skickade iväg tusentals tröjor, ibland skickade vi tyvärr iväg saker som var dåliga. Ibland var det fläckar på tröjan eller dåligt utfört tryck. Det fanns många olika orsaker till detta. Ibland berodde det på slarv från vår sida. Ibland trodde vi att det var bra grejer vi skickade iväg. Som gången vi fick dåligt bläck av vår bläckleverantören. Det dåliga bläcket försvann från tröjorna i första tvätten. Något som givetvis inte syntes vid vår sista kvalitetsgranskning innan vi skickade iväg tröjorna. Slutresultatet av alla dåliga utleveranser var dock det samma. Vi fick tillbaka varorna från kunderna. Jag lärde mig ganska snabbt att skickar man dåliga produkter till sina kunder får man produkterna i retur. Då har man inte bara gått miste om vinsten av försäljningen. Man har samtidigt haft alla utgifter för den. Det är alltså bättre rent ekonomisk att inte leverera alls än att leverera dåliga produkter och få tillbaka dem. Man kan lätt tro att hög kvalitet är en långsiktig strategi för att bygga varumärke. Jag märkte dock att det även handlar om att över huvud taget tjäna pengar på enskilda försäljningar.
Inom Quality Management brukar man säga att ”Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka men inte produkterna”. Inom postorderbranschen är detta påstående extra sant. Om vi fick problem i produktionen syntes det direkt i vår postbox. Sälj inte dåliga produkter. Det blir bara dyrt.
1 kommentarer