Fallgropar vid lanserande av nya produkter

Iteracykeln av plastVad en kund säger sig vilja ha är inte alltid det en kund vill betala för. Tidigt fick vi väldigt många önskemail angående barnkläder. Barnkläder verkade vara väldigt hett. Vi la in det på lager men någon försäljningsboom blev det inte. Samma sak med rättvisemärkta kläder som verkade ännu hetare än barnkläder. Leveranstiden var lång men till slut kunde vi även erbjuda våra kunder rättvisemärkta t-shirts. Tyvärr sålde dom också väldigt dåligt. Sålde tyvärr inte en enda rättvisemärkt t-tröja. Kläderna låg bara på hyllorna och kostade pengar i form av bundet kapital.
Det jag lärde mig av detta var att man alltid bör testsälja nya artiklar innan man försöker avgöra en första inköpsmängd. Att försöka prognostisera framtida försäljning är alltid svårt. Den bästa metoden är att inte behöva prognostisera utan istället beställa hem först efter att man sålt varorna. Då vet man exakt vad man behöver köpa och slipper gissa. På fackspråk heter det att ha en tidig kundorderpunkt (som tyvärr kan innebära andra nackdelar, t.ex. längre leveranstider).

Det fanns dock positiva sidoeffekter av att vi hade barnkläder och rättvisemärkt på hyllorna. Den mest uppenbara effekten var att vi slapp en hel del onödig mailkorrespondens. En viktigare sidoeffekt var att artiklarna fungerade som s.k. ”kvalificerare” när vi försökte sälja in butikskonceptet. Mer om kvalificerare och vinnare i ett senare inlägg.

Läs mer: Testa produkten innan du lägger den på lager ->

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).