Hur man beställer profiltröjor till sitt företag

Eftersom jag har haft ett klädtryckeri brukar vänner fråga mig om trycktekniker och hur man bör gå till väga när man ska köpa ett gäng tryckta t-shirt. Ett gäng t-shirts brukar vara i storleksordningen 200-500 plagg och innefatta allt från enfärgstryck till fyrfärgstryck.

När vi fick beställningar i den volymen brukade vi anlita företag som specialiserat sig på att göra så kallade transferlappar. Sedan värmde vi själva på transfern på de plagg kunden ville ha. Transfer är ett samlingsnamn för all tryckteknik där man överför själva trycket från ett papper till slutprodukten med hjälp av värme. Sedan finns det hundratals olika metoder för att göra detta (sublimation, plasttransfer, digitaltransfer, digitaltransfer för maskiner med silikonolja, digitaltransfer för silikonfria maskiner, vattenbaserad transfer, utskuren vinyltransfer, screenad papperstransfer, flocktryck, Poly, Supersoft, Superflex o.s.v.). Alla olika tekniker har varierande prestanda. Den vanligaste, digitaltransfern, som man kombinerar med sin bläckstråleskrivare och ett strykjärn har bedrövlig prestanda. Den transfer som kommer från de specialiserade transferföretagen håller dock hög prestanda och kan gott och väl jämföras med screentryck (dåligt utförd screentryck kan till och med vara sämre).

Vi brukade beställa transfers från Hotscreen AB och Etikettgruppen. Förutom klassiska tryck har Etikettgruppen även en massa andra roliga etikettvarianter som man applicerar på samma sätt. Gummiaktiga, vävda, broderade m.m. Varken Hotscreen eller Etikettgruppen levererar till slutkund utan enbart via återförsäljare (tryckerier eller s.k. profilföretag). Om ni inte kvalificerar er som återförsäljare kan transferföretagen säkert rekommendera ett gäng företag i er närhet som ni kan köpa av. Anlita ett profilföretag och låt dom sköta processen av transferbeställningar, klädbeställningar och påvärmning.

Vid val av profilföretag gäller följande:
Alla profilföretag har tillgång till alla klädmodeller (Hanes, fruit of the loom, Clique, m.m.)
Alla profilföretag har tillgång till alla transferföretag

Utnyttja det till att pressa priserna. Välj ut en t-shirtmodell ni tycker passar er (jag brukar rekommendera Hanes Fit T) och skicka sedan ut offertförfrågan till profilföretagen. Specifiera att ni vill ha just den modellen. Välj sedan det billigaste alternativet.

Kom ihåg att fråga efter fraktkostnad och leveranstid. Skriv också i er offertförfrågan att offerten ska innefatta samtliga kostnader och vara bindande. På så sätt slipper ni överaskningar i form av extra uppstartsavgifter eller andra tillägg när fakturan kommer.

Ytterligare en sak ni ska ta med i förfrågan är påvärmningskostnaden vid tilläggsbeställningar. Fördelen med transfer är att när lapparna väl är gjorda är det enkelt att värma på dem. Det är en stor fördel när ni om ett år vill ha ytterligare fem pikétröjor till en mässa. Alternativt kan ni fråga om kostnaden för att få ett visst antal transferlappar själva. Det kan bli lite dyrare men då är ni inte uppbundna att använda samma profilföretag igen.

Eftersom mina vänner som frågar mig om tryck brukar vara duktiga på att hantera illustrator slipper jag förklara hur man gör ett ordentligt tryckunderlag. Därför utelämnar jag det även i denna lilla guide. Den största fördelen med att använda ett profilföretag är annars att dom hjälper er med den biten.

Lycka till!

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

Leave a Comment.