Hur du överlever sommaren som e-handlare

Den blomstertid nu kommer och alla problem därtill. Under sommar börjar svenskarna ta ut semester och lägga sina surt förvärvade pengar på resor, festivaler och glass istället för att beställa konsumtionsvaror på nätet. E-handels-torkan står inför dörren.

Här har jag sammanställt lite tips på hur man som e-handlare ska undvika att gå under.

1. Ha säsongsanpassade varor

Om din storsäljare är snöslungor bör du starkt överväga att ta in gräsklippare i sortimentet också. Norrlänningar tillhör visserligen landets flitigaste postorderkonsumenter men inte ens de har snö i augusti. När jag drev en e-handel och sålde kläder med tryck märkte vi att vi sålde munktröjor på vintern och vita t-tröjor på sommaren. Samma totala volym i SEK (julruschen borträknad givetvis) men helt olika produktgrupper. Du kan göra samma sak.

grasklipparvinter

Det finns två sätt att hantera säsonger. Det svåra sättet är att skapa en flexibel organisations om kan expandera vid högsäsong (tänk leksaksbutik under julruschen eller maskeradkläder under halloween) och sen gå på sparlåga resten av året (tänk Skistars anläggningar under sommaren). Det andra sättet är att skapa ett produktutbud som har jämn (sikta på: ”konstant hög”) efterfrågan året runt. Det går att göra! Fråga kunderna vad de vill ha!

2. Ha koll på när dina leverantörer tar semester

Om inte minskad försäljning var problem nog så kan dina leverantörer grusa trevlig försäljning med ett autoreply om sommarstängt. Detta är inte lika vanligt som för 10 år sedan men det händer fortfarande. Se till att ha koll på vilka av dina leverantörer som tillhör det gamla gardet innan det är för sent.

3. Var beredd på extra mycket problem från speditörer.

Sommaren är amatörernas årstid. Arbeten som annars utförs av proffs ska helt plötsligt utföras av en armé outbildade ungdomar i form av sommarvikarier. Var beredd på hög grad av försändelser som försvinner. Står du och väger mellan ”brev eller paket” på en försändelse: välj paket.

4. Se upp för bluff-fakturorna!

Hänger punkten ovan. Tyvärr bemannas även ekonomiavdelningar av amatörer på sommaren. Det vet bluffakturekräken som utnyttjar detta genom att vara extra aktiva under årstiden. Var på din vakt och läs gärna denna eminenta guide skriven av företagarna: Hur du hanterar bluffakturor.

5. Tvinga personalen ta semester!

Anställda har rätt till en viss mängd semester varje år. Tvinga dem att ta ut dem när de behövs minst på jobbet. En trevlig bi-effekt är att de kommer vara utvilade till höstens utmaningar.

goodguygreg-vacation

6. Dansa regndansen

När väl regnet kommer – då går svensken inomhus och återgår till sitt vanliga konsumtionsbeteende. Man stillar sin sorg över att få semestern förstörd med att köpa saker på nätet. Så dansa regndansen och hoppas på regn.

regndans

7. Misströsta inte – sommaren är kort

När du jämför din omsättning ska du inte jämföra med ”föregående månad” utan med ”samma månad förra året”. Misströsta inte om juni och juli har låg försäljning. Snart kommer regn, rusk och härligt mörker återvända till Sverige. Folk kommer sluta lägga pengar på grillkol och flintastek och återgå till att beställa konsumtionsvaror via nätet, precis som förra året. Det är viktigt att ha det i åtanke när du kämpar på som företagare. Ha koll på säsongen.

Har du fler tips på hur man överlever sommaren?  Skriv en kommentar!

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentbyrån Sidekick. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

Leave a Comment.