En fördel med att återvända till universitetet efter ett varv som entreprenör är att man lättare identifierar teorierna som faktiskt är intressanta. En sådan teori är den om increasing returns to adoption. Dåligt översatt av mig till ”ökande incitament att ta till sig den nya tekniken”.
Hur företag, organisationer och individer tar till sig ny teknik brukar beskrivas med hjälp av The adpotion cycle (adapt = ta till sig). I den klassiska modellen har man klassificerat in människosläktet i olika typer av adopters baserat på hur snabbt de väljer att börja använda den nya tekniken. Snabbast är innovators och sist är laggards. Termen ”increasing returns to adoption” handlar om att ju fler som tar till sig tekniken desto större incitament finns det för andra att göra samma sak.
Orsaker till increased returns to adoption:
– Positiva nätverkseffekter, ju fler som har facebook, ju större nytta att ha facebook
– Lärande bland användare, ju fler Ubuntuanvändare, ju lättare få ubuntuhjälp på nätet
– Skalfördelar, ju fler bluetooth-chipp som tillverkas, ju billigare blir dem
– Ökad utbyggnad av relaterad teknisk infrastruktur, ju fler som har laptop med Wlan ju fler caféer med Wlan
Det finns massor av orsaker till ökade orsaker. Du kan säkert komma på ett gäng själv.
En ekonom som skrivit mycket om begreppet är Brian Arthur och i artikeln ”Increasing Returns and the New World of Business” förklarar han fenomenet ingående och talar om varför det blir allt vanligare. Artikeln är lättläst och bra, den tar även upp hur man ska kunna utnyttja fenomenet genom att ge några strategiska råd.
Eftersom det liknar ett spel där vinnaren tar allt är strategierna därefter. Gör din produkt tillräckligt öppen så att andra kan utveckla saker som är kompatibla med din plattform. Artikeln är skriven på 90-talet och hans exempel är därefter. Novell gjorde rätt och IBM gjorde fel. Skapa och hantera ett nätverk av allianser som stödjer din plattform. Gör inte misstaget IBM gjorde genom att släppa det helt fritt. Hantera det aktivt och var selektiv när du väljer allianser.
Det handlar om psykologi. Den standard folk tror kommer att vinna kommer att vinna. Därför är det vanligt med fulspel i media. Att t.ex. utannonsera varor och tekniska allianser som bara finns på pappret och inte i verkligheten. Arthur fortsätter med att skriva att det viktigaste är dock att förstå innebörden av increasing returns och att aktivt ta hand om det. Som företagsledare ska man fråga sig om man förstår de feedbacks som finns i sin bransch, hur omgivningen ser ut, om man har råd att vara med i spelet. Om svaret är ja; Vad är nästa match?
Några som är bra på att hantera increasing returns to adoption är Microsoft. Deras dominans på marknaden för operativsystem för persondatorer är total. De har använt sig av smarta allianser med andra företag (Intel, IBM) och aktivt hjälp företag att utveckla programvara för deras plattform. Varje gång de släpper en ny version av deras operativsystem (95, 2000, XP, Vista osv) har de fått träna på kundernas vilja att ta till sig det nya. Det vill säga adoption cycle. Vill du veta hur du ska lägga upp din tekniska strategi för att utnyttja fenomenet, studera då Microsoft.
Rekommenderad läsning: The adoption cycle dissikeras och analyseras ingående i Geoffrey A. Moores bok Crossing the chasm. En annan intressant bok är Information Rules i vilken man kan läsa om Network externalities och andra sätt att tjäna pengar på internet. Slutligen Brian Arthurs artikel Increasing Returns and the New World of Business från 1996.