Onpage- eller Offpage-SEO-optimering för E-butik?

Som E-handlare har du säkert hört att SEO är viktigt. Kanske har du blivit uppringd av en säljare som vill att du ska köpa hans SEO-tjänster. En vanlig fråga från nya E-handlare är vad man först ska satsa på: ”Onpage-optimering eller Offpage-optimering?” Denna text ska reda ut begreppen lite.

SEO

Onpage är sådant du gör på din egen sida.

Google vill visa upp ett bra sökresultat för sina användare. De vill att de översta sidorna ska vara bra grejer. Det bästa långsiktiga SEO-rådet jag hört är ”Ge Google det Google vill ha”. Ett bra sätt att hamna först i sökresultaten är alltså att ha en sjukt bra sida. En sida med rätt innehåll för besökaren (Content Is King osv).

Onpage är förbättringar du gör på din sida för att Google ska tycka om den. Det handlar dels om att göra den snabb och kodmässigt bra strukturerad (Google älskar sånt) men framförallt att fylla sidan med BRA INNEHÅLL.

Offpage är sådant som görs på andra sidor

Problemet för Google är att det är svårt för dem att veta vad deras användare tycker är bra innehåll. De tar därför resten av nätet till hjälp. De analyserar hur sidor länkar till varandra för att ta reda på vad som är bra.

Offpage handlar alltså om att få andra sidor att länka till din sida. Det finns flera sätt att fixa länkar. Köpa dem, skriva pressreleaser, få ens leverantörer att länka och göra samarbeten med bloggare är några exempel. SEO-bolag har ofta investerat i ”satellit-sajter” och ”länk-farmar” för att lösa problemet åt sina kunder. De har med andra ord tillgång till en stor uppsättning sidor de kan länka från.

Vanliga fallgropar Offpage-optimering

Offpage-optimering är den del av SEO som Google egentligen inte vill att du ska hålla på med. Google har satt upp riktlinjer (t.ex. ”betala inte för länkar”) och upptäcker Google att du bryter mot dem kan din sida få sämre ranking i sökresultatet.

När du anlitar leverantör av Offpage-delen är det alltså viktigt att du anlitar någon som vet vad hen håller på med. En riktlinje här är: Du får vad du betalar för. Betalar du skit får du skit. Bra Offpage kostar pengar. Det är dyrt att skaffa bra länkar.

Vanliga fallgropar Onpage-optimering

Den tekniska biten av Onpage-optimeringen, att optimera koden, är enkel. Det finns bra verktyg på nätet som kan berätta för dig vad som behövs åtgärdas. T.ex Pineberrys verktyg (till höger på sidan) Om du hyr ett system för din E-butik är sannolikheten stor att din butik redan är tekniskt anpassad för SEO.

När det gäller ditt innehåll, texten på sidan, finns det tre vanliga fallgropar.

Fallgrop 1: Ditt innehåll är inte unikt.

Om du har kopierat innehåll, t.ex. från tillverkaren av produkterna, kommer innehållet inte att hjälpa dig. Det finns ingen anledning för Google att höja din sida i sökresultatet när det finns andra sidor som har samma innehåll. De andra sajterna, t.ex. tillverkarens hemsida, har med med stor sannolikhet funnits längre och anses starkare av Google. De sidorna kommer alltså alltid visas upp före din.

Lösning: Lägg tid på att skriva unikt innehåll. Innehåll som ej kopierats.

Fallgrop 2: Ditt innehåll är inte SEO-anpassat.

Om ditt innehåll saknar rätt sökord (samt ord kontextuellt relaterade till sökorden), blir det svårt för Google att visa upp din sida när folk söker. Du kan alltså inte ha vilken text som helst på sidan. Det måste vara text som innehåller det folk söker efter.

Lösning: Lär dig hur man skriver SEO-anpassad text. Gör en lista på vilka sökord du vill synas på och ta med dem i texten.

Fallgrop 3. Ditt innehåll är så dåligt skrivet och fullt av stavfel att det skrämmer bort kunder.

Förutom att vara unikt och SEO-anpassat måste ditt innehåll även vara bra skrivet och säljande. Till skillnad från alla andra delar av SEO (som hemsidans kod och länkar till sidan) kommer dina kunder att se denna del. De kommer att läsa texten och bedöma dig utifrån hur bra den är skriven. Är texten bra skriven och övertygande kommer de att köpa. Om texten är dåligt skriven riskerar du att besökaren lämnar din sida utan att köpa.

Lösning: Lär dig hur man skriver säljande text. Be någon ärlig person att korrekturläsa all din text.

Satsa på unik, SEO-anpassad, säljande och bra skriven text. Det är värt pengarna.

Vad kommer först, onpage eller offpage?

De flesta SEO-experter skulle hålla med om att man måste göra både och. Gör onpage-arbetet samtidigt som du gör offpage-arbetet. Både sidans innehåll (unik SEO-anpassad säljande text) och länkar ska växa fram över tid.

Vad du ska lägga fokus på nästa månad beror givetvis på ditt utgångsläge. Har du en välfylld sida men inga länkar bör du jobba med länkarbetet. Har du massor av länkar men väldigt tunt innehåll bör du förbättra innehållet.

Att skaffa rätt hjälp för att gå vidare

Vill du ha hjälp med unik, SEO-vänlig och säljande text som kommer att lyfta din butik och öka säljet, då kan Sidekick Content (mitt företag) hjälpa till. Kontakta oss gärna för offert.

Vill du ha hjälp med Offpage och andra delar av SEO kan vi inte hjälpa dig men vi kan tipsa om företag inom området som är väldigt duktiga. Företag som med framgång har hjälpt flera e-butiker i Sverige. Maila mig så hänvisar jag dig vidare.

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentbyrån Sidekick. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

Leave a Comment.