Internet gör att kreativiteten exploderar

Internet är fantastiskt och en helt ny typ av remix-kultur håller på att växa fram. I denna internetbaserade kultur handlar det om att bygga vidare på andras tidigare verk. Man gör om, mixar, driver vidare på skämt och skapar på så sätt helt nya alster.

Ett exempel på detta är senaste memen ”I love cats”.

Först laddade Youtubeanvändaren Hartmanncara upp följande video där hon berättar att hon tycker om katter.

Filmen sprids och får snabbt 11 miljoner besökare. Den blir då givetvis upphov till mixning.

Användaren Schmoyoho autotunade den, la in andra kattfilmer och gjorde följande musikvideo:

Det fantastiska är inte att det görs alster på tidigare verk. Covers har gjorts på låtar sedan urminnes tider, hiphop-kulturen har samplat musikbitar sedan 80-talet och filmer har gjort parodier på varandra länge. Inget nytt under solen där alltså.

Det fantastiska är den kreativa hastigheten. Orginalvideon postades tredje juni 2011 och den autotunade musikvideon dryga månaden efter, sjunde juli 2011. Den nya musikvideon blir även den en hit, inom en dag var den uppe i 250 000 visningar och blir därmed även den upphov för internets fantastiska kreativitet. Det görs en 8-bitsversion, en ”extended version”-mix med låten och dess outro samt en karaokeversion, inom 24 timmar från idé till publik.

Det fantastiska är inte att det görs, det fantastiska är att det görs i en enorm skala och med en hisnande hastighet. Det är remix-kultur och återskapande på steroider.

De tre versionerna släpps nämligen inom ett dygn efter musikvideon. Det innebär att den första reflexen hos betraktare är att de vill bygga vidare på den. De vill vara aktiva och skapa nytt.

TV-generationens tänkte: ”Wow, det här måste jag berätta om för mina kompisar på skolgården”.

Internet-generationen tänker: ”Wow, det här kan jag skapa något nytt av och visa alla mina kompisar”.

Den autotunade musikvideon är också fylld av internetreferenser från tidigare verk, bland annat en pixlad katt med en regnbåge efter sig. Det är Nyan Nyan-katten som laddades upp av saraj00n i april och har redan fått 23 miljoner hits.

Videon ser ut så här:

Nu finns den parodiserad av The Annoying Orange (en annan internetmeme), avbildad i minecraftgjord som spelfilm, släppt i ett stort antal extended-versioner, bland annat en unlimited-version gjord med script (för de där riktigt enformiga förfesterna), den får dubstep-remix, en fiolversion, en piano-och-fiol-version, mängder av landsspecifika varianter (min favorit är taco-nyan från mexico som flyger förbi kaktusar). Den blir Speedpaintad i photoshop och den speedpaintade bilden används i ytterligare en dubstep-remix.

Utvecklingen på internet går fort, även den kulturella. Om du vill hänga på kan du antingen vara en konsument, köp ”I love cats”-tröjan i Carahartmanns butik och visa att du är trendig. Eller så kan du vara producent och ha otroligt kul genom att skapa de nya trenderna.

Så sluta slösurfa nu, spela in en film och ha kul med resten av internet!

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta i Sverige. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier, dansa bachata och simma i medelhavet på GIHs badhus.

1 kommentarer

Leave a Comment.