Håll kontakten med dina konkurrenters kunder

Katten heter faktiskt KnattenIgår berättade jag att kontakt med konkurrenters kunder kan vara väldigt informativt. Det kan också leda till att du får sälja.  Så var det med oss och internetsidan knapp.nu som använde sig av vår tyska konkurrent Spreadshirt.  Vi pratade med knappmänniskorna om helt andra saker (minns inte vad det var), det ena ledde till det andra och dom valde att anlita oss för ett annat projekt dom hade (barnsligt roliga knappnytt). Om vi inte hade hållt kontakten hade de förmodligen inte testat vår tjänst.

Att någon för tillfället köper av din konkurrent istället för dig betyder inte nödvändigtvis att dom är nöjda med det konkurrenten levererar. Om du håller kontakten står du längst fram i kön när dom beslutar sig för att byta leverantör. En dörr som för tillfället ser stängd ut kan öppnas. Knacka på.

Mer nöje: Knappnytts avsnitt om MSN börjar med att håna några pensionärer som berättar om ICQ. Jag känner mig sjukt träffad av parodin. Var själv tidig användare av ICQ som aldrig lyckats vänja mig vid MSN. Sjukt kul. En av tröjorna de sålde i sin butik hade texten ”Sluta våldta svenska språket förbannade djävla grammatiklösa ungjävlar” och den sålde bra. Jag tyckte det var mystiskt att många kunder hade samma adress; Stockholms Universitet. Jag frågande en kund varför och fick svaret att motivet blivit en hit på instutitionen för lingvistik. Känns skönt att även akademiker uppskattar barnsligt kaxig humor.

Läs vidare: Rätt person är viktigare än rätt kompetens ->

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta i Sverige. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier, dansa bachata och simma i medelhavet på GIHs badhus.

1 kommentarer

Leave a Comment.