Dina konkurrenters kunder sitter på värdefull information

Vår största konkurrent var tyska Spreadshirt. En dag förlorade vi en större klient till dem. Jag trodde jag visste orsakerna men ville säkerställa att jag hade rätt. Jag svalde stoltheten och ringde upp den tidigare klienten och frågade varför. Han hade inget emot att berätta. Det blev ett långt intressant samtal där han gav mycket värdefull feedback. Det visade sig att vissa av anledningarna inte alls var de jag trodde utan helt andra. Vissa saker var enkla grejer som vi enkelt kunde rätta till. Det hjälpte oss inte att få tillbaka den förlorade klienten men det förbättrade vår tjänst så att vi kunde behålla andra. Dessutom berättade den tidigare klienten vad han tyckte var bättre med vår tjänst. Vad han saknade hos Spreadshirt. Den informationen hjälpte oss att övertyga nya klienter att välja oss istället för tyskarna.

Det jag lärde mig var att det är väldigt viktigt att ha koll på branschen. Ett väldigt enkelt sätt att få bättre koll är att ringa dina konkurrenters kunder. Även om du inte får sälja till dem kommer de att dela med sig av värdefull information. Eftersom det ligger i deras intresse att öka antalet potentiella leverantörer kommer de att sig tid att hjälpa dig.

Läs vidare: Håll kontakten med dina konkurrenters kunder ->

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

3 kommentarer

  1. Måste ju nästan fråga vilken butik det var …

    Knappnytt butiken ligger väll fortfarande kvar i etern nånstans hehe :).

Leave a Comment.