Cutting edge är också bleeding edge

Vår första tryckteknik var digital värmetransfer. En industrivariant av sånt papper man köper på bokhandeln och sen värmer fast med hjälp av ett strykjärn. Väldigt tidigt upptäckte vi att det inte höll kvalitetsmässigt (typ efter 2-3 tvättar). Vår leverantör rekommenderade då att vi skulle köpa det allra senaste inom tryckteknik. En amerikansk maskin som skrev direkt på plagget med hjälp av bläckstråleteknik. Maskinen hette Fast T-jet. Enligt säljaren skulle tekniken snart ersätta annan tryckteknik. Det var cutting edge och vi köpte den första maskinen som importerades till Sverige. Att ligga i framkant av utvecklingen tyckte vi stämde överens med vad vi sysslade med.

bleeding edge

Tyvärr märkte vi ganska snart att framkant av utvecklingen inte bara innebar att man var först med fördelarna utan även först med alla problemen. Maskinen strulade enormt mycket och det var väldigt svårt att få någon hjälp av tillverkaren. Problemen vi hade med maskinen hade ingen annan haft tidigare eftersom ingen annan hade haft maskinen tidigare. Vi tillhörde dom första kunderna och var därmed ofrivilligt försökskaniner. Istället för snabba besked från en erfaren tillverkare fick vi lägga ner extremt mycket tid på att montera isär och ihop maskinen för att själva lista ut vad som var fel. Ibland kunde hela veckors arbete gå åt till att få maskinen att skriva en enda tröja. Stundtals kändes det som att man var en oavlönad utvecklingsavdelning till de amerikanska tillverkarna och inte en betalande kund.

reklamen kontra verkligheten

Att maskinen inte orsakade vår konkurs berodde enbart på att jag tycker det är kul att skruva och fixa i mekaniska saker. Andra företag som saknade personal med det drivet gick i konkurs på grund av att dom satsade på T-jetten. Tillverkarens användarforum innehåller många arga personer som blivit ruinerade på grund av maskinen. Företag som förmodligen funnits kvar idag ifall dom istället investerat i gammal och beprövad tryckteknik som inte led av barnsjukdomar (t.ex. utskuren transfer).

Det jag lärde mig av detta var att cutting edge också är bleeding edge. Köp eller installera bara den senaste tekniken om du är tekniskt intresserad och tycker att det är kul att felsöka och fixa saker. Du kommer att behöva göra det. Ofta.

Läs mer: Det är jobbigt att driva företag ensam ->

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta i Sverige. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier, dansa bachata och simma i medelhavet på GIHs badhus.

9 kommentarer

  1. Jess, tio poäng till detta inlägg, särskilt plus till ”reklamen-verkligheten”-bilden som fick mig att skratta högt av igenkänning. 🙂 Jag har också varit en early adopter och har lärt mig the hard way att det kostar mer än det smakar. Tre månader efter att den första (knappt fungerande) spritt nya maskinen äntrat ens lokaler kommer tillverkaren ut med uppföljaren, till halva priset, och utan alla de barnsjukdomar som man själv blir knasig över varje dag. Lyckligtvis gjorde jag inte en stor investering som riskerade sänka hela företaget men det är ändå surt när hela årets investerings- och reparationsbudget går åt till ett felköp.
    Jag har pratat med fler early adopters och mönstret är tydligt: precis som du beskriver så prioriterar både amerikanska och asiatiska tillverkare att sälja innan produkten är färdigutvecklad för att kapa utvecklingskostnader och använda köparna som labbråttor. Först i skarpt och aktivt bruk utanför huset visar sig de verkliga misstagen.

  2. Otroligt intressant och underhållande att läsa din blogg, tittar in flera gånger per dag och hoppas på något nytt tänkvärt inlägg!

    Driver eget själv och känner verkligen igen mig i många situationer…

  3. Intressant. Vill även tipsa om som tidigare inlägg, om avtal. Cutting edge kan absolut vara lönsamt om det fungerar. För att det ska fungera och vara lönsamt så se till att få in i avtalet att maskinen börjar kosta när den är installerad och fungerar i minst t.ex 20 arbetsdagar, samt teckna ALLTID serviceavtal så du kan fokusera på annat än att skruva maskiner. Beräkna in serviceavtalets kostnad i din prissättning så är du hemma.

    En seriös leverantör som säljer en bra produkt/tjänst ser inte detta som något hot eller konstigt.

    Tack för bra blogg

Leave a Comment.