Så här går det om du lurar dina kunder

Undrar vad luftfuktigheten är i ArizonaFöretaget Usscreen som tillverkade monstermaskinen Fast T-jet har nu fått problem. Lokalen är låst och ingen svarar i telefon. Amerikansk konkurslagstiftning är inte som vår svenska. Betalar man inte räkningarna till fastighetsägaren har han rätt att beslagta allt som finns i fastigheten. I Sverige ska advokater utreda vem som har rätt till vad (vilket gör att advokaten ofta har rätt till det mesta). Tydligen kunde inte Usscreen betala sina räkningar vilket inte är så konstigt. Skapar man fler problem åt sina kunder än man löser tjänar man inte några pengar. Nu står ett 30-tal jättedyra fast-t-jets uppslängda utomhus och ruttnar. Bilden är tagen av en användare på t-shirtforums.

Påståendet att du inte kan lura dina kunder och överleva gäller inte om du driver ett IT-konsultbolag och har statliga verk som kunder. Då kan du leva gott på att skapa problem, tack vare oss skattebetalare får kunden nämlingen aldrig slut på pengar. Det fungerade bra för Accenture.

Mer läsning: Mitt inlägg om hur Usscreen lurade sina kunder samt inlägget om problemen som maskinen skapade. DI om försäkringskassans slutnota på 10 Miljarder och Claes Krantz sammanfattar Accenture-baletten.

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

8 kommentarer

  1. Karl, försäkringskassan är soporna. Accenture är ett vinstdrivande företag som med all rätt ska se till att maximera sin egen vinst. Hade de gjort ett lika jobb mot en privat organisation hade de dock åkt ut från samarbetet för längesedan. Eller så hade den privata organisationen gått under och då hade Accenture också förlorat kunden.

    Nu har Accenture dock hittat en kund de kan fakturera hur mycket som helst. Pengarna tar aldrig slut. Vi trogna skattebetalare fyller på.

    Systemfel med andra ord.

  2. Hmmm men om det är som du säger så har Scott Fresener (UsScreens grundare) beslagtagit allt eftersom han och hans fru äger fastigheten….. jag tror inte att det är så utan de nuvarande ägarna av bolaget (Hirsch International) har anlitat en firma för att avyttra all egendom till bästa möjliga pris (precis som kvarndammen.se i Sverige).

    Det som sänkte UsScreen var inte T-Jet1 eller T-Jet2 som vi har och fungerar utmärkt om dom underhålls på rätt sätt. Problemet var att dom försökte flytta tillverkningen till egna lokaler i USA och konstruerade en maskin kallad T-Jet3 (de som syns på din bild) varav nästan alla maskiner returnerades pga en rad barnsjukdomar. Den var inte körbar helt enkelt. Uppföljarna Blazer Express och Blazer PRO fungerar bättre men är absolut inte lika stabila som T-Jet2 som enligt mig är den bästa tröjprintern som finns i dagsläget.

    Mvh Peter, uniprint.se (tröjtryckare och konsult inom DTG-teknik)

  3. Peter, tack för inputen. Du har bäst koll på dom här sakerna. Ja, t-jetten fungerar alldeles utmärkt om den underhålls på rätt sätt. Problemet är att det var inte så den såldes in till kunderna. Det var som att de var rädda att berätta vad som krävdes för det skulle avskräcka nya kunder.
    Har man köpt den på argumenten ”hassle free, no mess” (som var deras första största argument) och sen försöker köra den på det sättet så kommer det ju inte fungera. Maskinerna kräver väldigt mycket kärlek.

    Ja, att de flyttade tillverkningen till USA kanske inte var det smartaste heller. Men vad felen berodde på är ju oväsentligt (alla företag har problem). T-jet3 såldes ju in som ”maskinen där alla problem är lösta” men fungerade ju inte alls. Gör man så går man under.

  4. Jag håller med dig, maskinerna har sålts in helt fel… som en vanlig bordsskrivare typ 😉

    Jo, jag följer också med spänning vad som händer… det har gått flera veckor och nuvarande ägarna Hirsch har fortfarande inte gjort något offentligt uttalande….

  5. Hejsan Tore och Peter,

    rubriken passade ganska bra för min fråga, då jag och en massa andra är rädda att vi blivit lurade av PolyShop och då jag tror Peter är ägare till denna shop.

    Vi har beställt tröjor på polyshop för snart 2 måndader sedan och ännu inte sett röken av dem. Har försökt ringa alla telefonnr till UniPrint och Polyshop som vi hittat utan svar och även kontaktat Payer för att kolla om de har info. Utan resultat.

    Och nu är PolyShop’s hemsida nere sedan ett antal dagar också.

    Mer info här: http://www.myfishmap.com/forum/forum.php?topic=134.60
    Och verkar som andra också jagar Peter:
    http://www.ostfrallan.com/forum/viewtopic.php?f=44&t=4783&p=32152&hilit=polyshop#p32152

    Tore: Om du har någon kontaktväg till Peter som inte vi har, skulle du kunna kolla vad som hnder?

    /Tobbe

  6. Hej Tobbe!
    Mycket trist att höra. Jag har blivit uppringd av några som hade samma problem (och som hade mitt telefonnummer). Jag kan bara hänvisa dem vidare och komma med råd.

    Jag har nu skickat ett facebook-meddelande till Peter för att höra vad som händer. Men om han vill göra sig okontaktbar kommer inte ens jag få tag på honom :-/

    De som köpt via sitt kontokort borde kunna få tillbaka pengarna via sin bank. De som betalat in i förskott kommer nog få det lite svårare. De måste nog få pengarna av Peters företag.

    (Vilket är lite lustigt… folk vill betala i förskott för de vågar inte använda sitt kort på nätet. Men att använda sitt kort på nätet är betydligt säkrare. Då står banken för riskerna.)

    Hör gärna av dig om det sker någon utveckling!

Leave a Comment.