Dags för ytterligare en affärsidé.
Snart kommer det att vara gps-utrustning i varenda mobiltelefon och samhället kommer att översvämmas av gps-tjänster. Det kommer att finnas dåliga tjänster, bra tjänster och tjänster så bra att vi kommer att undra hur vi någonsin kunde klara oss innan dom fanns. En sak kommer att vara gemensamt för samtliga tjänster. För att fungera måste dom ha tillgång till mobiltelefonernas positioner och för det kommer det att krävas någon form av programvara i själva mobiltelefonerna. Den programvaran kommer att vara en tröskel för tjänsteutvecklarna. Många duktiga utvecklare, som Dan Nilsson, Ted Valentin och SuperAnton, kommer att vilja utveckla gps-tjänster men kommer inte att vilja programmera ett javaprogram som fungerar för varje telefonmodell. Där det finns problem finns kunder och pengar att tjäna.
Lösningen på problemet är ett enda program som fungerar för alla applikationer. Mobilanvändaren laddar hem programmet till sin mobiltelefon. Programmet arbetar i bakgrunden och skickar med jämna mellanrum telefonens gps-koordinat till en webbserver. På servern sparas tidpunkt och position. Sedan kan tjänsteutvecklare hämta den informationen från webbservern via ett API. Mobilanvändaren anger själv vilka applikationer som får tillgång till hans/hennes information (som på facebook).
Man kan tjäna pengar genom att…
…låta stora tjänsteutvecklare betala för att använda API’t
…sälja statistik man får fram utifrån databasen (t.ex. hur många är på torget nu)
…sälja specialversioner av programvaran (t.ex. till budfirmor eller räddningstjänsten)
…sälja konsulttjänster till tjänsteutvecklarna (MySQLs affärsmodell)
Det enda som behövs för att komma igång är ett javaprogram som kan läsa av gps-koordinaten och sedan skicka det till en webbserver. Vilken affärsmodell som är lämpligast återstår att lista ut för entreprenören. En databas innehållandes information om var alla världens mobiltelefoner befinner sig just nu kommer dock garanterat att vara värt en hel del pengar vid en exit (skypemycket pengar).
Exempel på utnyttjande av tjänsten:
Bilden ovan är automatiskt skapad av en framtida wordpress-widget jag hoppas kommer att vara nedladdningsbar någon gång under 2009. Widgeten, skapad av en duktig php-entusiast, har hämtat den här bloggarens gps-positioner från tidigare nämnda gps-tjänst. Med hjälp av google-map har den sedan skapat en karta över hur bloggaren rört sig senaste dygnet. För php-entusiasten tog det en kväll att programmera (dvs en vecka inklusive buggtestande) och för den här bloggaren tog det 5 minuter att installera (dvs en kväll inklusive arbetet med att få det att se snyggt ut tillsammans med bloggarens fulhackade wordpresstema). Dagens läsartävling går ut på att lista ut vilka fyra intressanta IT-företag bloggaren drack kaffe hos efter att ha varit på gymmet. Givetvis finns det även en satellitbild och en terrängbild.
Ära och berömmelse utlovas till vinnaren.
Länkar: Affärsidéer från Disruptive, affärsidéer från Jonas, affärsidéer från Kreafonbloggen och affärsidéer från internetstrategerna.
Är det du som har varit på de olika internetcaféerna?
Bloggaren har inte besökt internetcaféer. Han har fått gratiskaffe i fikarum och pratat internetfenomen.
Tack för länk! Svar på din fråga – Det här är en Kreafon: http://www.kreafon.se/blog/2008/05/30/storytelling-pa-kreafoniska/
🙂
Oh, skitsvårt ju! Drar en chansning på Operas avdelning i Linköping, IDA infront, Twingly och… Tieto Enator
Hej Tore. Bra idé. Jag skulle säkert vilja betala reda pengar för en sådan tjänst. Hej!
Johan, bra jobbat, två rätt. Opera och Twingly. Ledtråd till de andra två är bildalbum och fantasybilder.
Ted, tackar! Då är det bevisat att det åtminstone finns en kund.
Gött! Då var saken biff, Bilddagboken och Elfwood.
Grattis Johan, ära och berömmelse åt ditt håll. Opera, Twingly, Bilddagboken och Elfwood är korrekt. Bra jobbat. 🙂