Intervju med Ted Valentin

För ett tag sedan publicerade jag en intervju med Martin Källström, vd för Twingly. Intervjun var från mitt exjobb med titeln ”Att göra en lean startup”. Under arbetet intervjuade vi även Ted Valentin, mannen bakom sajter som hotellkartan, Auktionsfynda och (min favorit) Wifikartan. Här kommer intervjun med honom.

Intervjun, direkt från rapporten:

Ted Valentin bor i Stockholm och kallar sig själv för laptopnomad. Hans fru kallar honom för latteprenör. Han har inget kontor utan sitter på olika caféer med wifiuppkoppling och arbetar via sin laptop.

Vi ringde till Ted på avtalad tid men kom först inte fram. När vi senare fick tag på honom berättade han att det kanske berodde på att han synkade sin Iphone precis när vi ringde. Efter lite formalia, vi presenterade oss och han presenterade sig, hoppade vi in på frågorna.

Första frågan gällde agil programmering, är det något han har sysslat med? Han svarade att han inte visste. ”Vad innebär det? Nej, jag följer inga riktlinjer, jag har inte läst det där. Om jag gör det så är det högst omedvetet. Jag antar att mitt sätt att jobba på är rätt så agile, av vad jag hört. Men jag följer inte strikt någon metodik.”

Han bad oss att utveckla frågan och specifiera vad vi menade med Agil programmering men istället hoppade vi vidare till nästa fråga. Vi bad Ted beskriva hur han brukar göra när han ska jobba.  Han svarade att han ”jobbar själv,  med min laptop. De flesta metodiker går ut på att få folk att jobba bra tillsammans. Att samordningen mellan de anställda fungerar. Eftersom jag jobbar själv är samordning inget jag behöver tänka på. Ingen tid försvinner i samarbetssvårigheter.” Därefter fortsatte han med att berätta hur han rent praktiskt brukar arbeta. ”Jag brukar bygga saker snabbt och interativt, testar många små ideer och ser vad som funkar. Fokus ligger på snabbt genomförande. Det behöver inte vara perfekt från börjarn. Allt är istället i kontniuerlig beta.”

Vi frågade honom hur han isåfall bestämde vad han skulle göra för tillfället. Han svarade att ”det avgörande är inspiration. Jag har en plan på 3 veckor, det jag borde göra nu. Men ibland får man ett infall och gör något helt annat istället. Alla projekt kommer fram så, som t.ex. Blogipedia men även kyrkokartan. Blogipedia kom jag på när jag hade varit och druckit några glas vin och kom hem. Tänkte det här var jättekul och sen byggde jag den. Jag släpper allt jag egentligen borde göra för ett tag”

Nästa fråga vi ställde gällde Customer Development. Vi översatte till svenska och frågade honom hur han jobbar med kundutveckling. Han frågade oss vad vi menade med ”kundutveckling” och vi definierade om frågan till hur han tänker på kunder och hur han tjänar pengar. ”Jag lägger ca 99% av tiden på att utveckla saker och kanske 1% på att tjäna penar på dem. I framtiden kanske jag måste lägga mer tid på ekonomiska utveckling men just nu ligger all fokus på att utveckla många tjänster. Min erfarenhet är att det är bra att ha många besökare innan man försöker få in det ekonomiska. Så jag lägger upp en massa sajter, när de blivit framgångsrika så satsar jag på dem. Jag har inte bråttom att tjäna pengar. Jag tjänar mest pengar på mina akademiska sajter. Generellt bra att få besökarna först och sedan tjäna pengarna. Målet är att en sajt ska ha nånstans runt 100 000 besökare per vecka. Därefter kan man börja kapitalisera på den. Tre av mina sajter har det idag.

Vi frågade honom lite hur han tjänade pengar och han utvecklade ”de pengar jag tjänar idag tjänar jag på Google adsense.  Men det borde finnas fler bättre sätt. Det beror lite på vad för typ av sajt det är. Det är tråkigt med sälj. Det är tråkigt att sälja till vanliga företag, de känns så efter. Man får förklara för dem var internet är, det är jobbigt att göra det. Jag har haft samtal med vissa företag när det gäller mina kartsajter. Men det slutar alltid med att man måste göra en massa sälj och jobb. För att det ska vara värt att göra det måste det ge mycket pengar. Det är mycket lättare med andra internetföretag, istället för gammelföretag. Med gammelföretagen ska man ha kontakt med reklambyrår, måste träffa massa folk, massa lucher, det ska förankras och  allt ska tas upp på något möte. Men andra internetföretag är det bara att snacka på telefon och man har en deal.”

Det nästa vi frågade Ted om var om, och isåfall hur, han använde sig av färdig och fritt tillgänglig teknologi. Han svarade att ”jag använder inte framework så mycket. Jag bygger 99% av allt själv i php. Data som fanns öppen och fritt tillgängligt är dock alltid trevligt att bygga tjänster runt. Adressuppslagning via google, annonser via blocket osv. Jag baserade allt jag bygger på saker som är open source, som php och linux. För att det är bra och gratis. Jag började med microsofts grejer,  asp. Men kände att det var sämre och dyrare. Om man vill göra något i den miljön så måste man köpa det. Köpa en plugin. T.ex. för mod_rewrite, då måste man köpa en plugin. Men för samma sak finns det gratis open source-lösningar för linux. Mod_rewrite var faktiskt en av flera anldningar till att jag gick över.”

Vi frågade honom om han hade hört talas om ”Lean utveckling” och han svarade att ”jag har inte läst om det. Jag har inte läst något om nånting. Det mest akademiska jag har läst är the 4-hour work week av Tim Ferris. Det finns en bra grundläggande filosofi där, att bygga upp saker som ska klara sig själva. Men i realiteten fungerar det inte så, det är alldeles för roligt att jobba. Så man hittar bara på nya saker att göra. Men att jobba så lite som möjligt är en bra tanke. Att allt ska automatiseras och effektiviseras i största möjliga mån är en bra grundläggande filosofi. En internettjänst som kräver anställda är inte bra. De ska vara automatiska. På sin höjd ska man nångång behöva starta om servern. Det kan vara att man tar informationen från öppna källor eller att det är user generated content, så att man slipper göra det jobbet. Som mina kartsajter, där användare skapar innehållet. Eller som min jobbsajt där innehållet kommer från arbetsförmedlingen. De har inget API förresten, jag måste scrapa deras sida. Dumt att de inte har det, de borde ju vara intresserade av att datat på deras sajt når ut till så många som möjligt.” Han avslutar den diskussionen med att säga ”Jag har inte lärt mig något om Agile eller Lean, det har bara blivit så här. Jag jobbar bara så här för att det har visat sig att det fungerar”.

Nästa fråga vi ställde till Ted var: Vad är viktigast för en entreprenör? Han svarade ”Att man är envis. Man misslyckas ganska mycket. Bra att man är envis så att man inte ger upp utan istället försöker igen och igen och igen.  Och att man är optimistisk. Jag är ganska optimistisk.”

Nästa punkt i samtalet var att Ted skulle ta ställning till några motsatser.

  1. Kunskap om trender eller kunskap om kunden?
    Teds svar: ”Kunden”
  2. Beslut baserat på erfarenhet eller beslut baserat på data?
    Teds svar: ”Erfarenhet eller intiution. Att undersöka allt innan man gör något tycker jag är onödigt. Om ett föreag ska etablera på en ny marknad så skriver de marknadsanalys i 2 år, jag kör mer trial and error. Istället för att lägga 2 år på marknadsanalys så lägger jag den tiden på att lansera. Fungerar det inte så gör det inte så mycket. Men det bygger på att man kan deploya snabbt, och att man kan ångra sig. Kanske ingen bra idé om man utvecklar kärnkraft, men väldigt bra för sajter.”
  3. Många iterationer eller vältestade releaser?
    Teds svar: ”Många iterationer.”
  4. Få funktioner eller komplett tjänst?
    Teds svar: ”Få funktioner”
  5. Rätt från början eller Vi kan fixa det sen?
    Teds svar:  ”Vi kan fixa det sen”
  6. Tydlig kravspecifikation eller täta kontakter med kund?
    Teds svar: ”Täta konakter med kund”
  7. Många bollar i luften eller en sak i taget?
    Teds svar:  ”En sak i taget, i väldigt kort tid (en vecka). Det är bra att ha många projekt, men bra att kunna fokusera på ett i taet. Ungefär som vi gjorde under 24hbc.”
  8. Senaste tekniken eller beprövad teknik?
    Teds svar:  ”Beprövad teknik, går så mycket tid att lära sig ny, det är en kostnad.”
  9. Identifiera kund tidigt eller bygga och pröva?
    Teds svar:  ”Bygga och pröva”
  10. Brainstorma affärsidéer eller genomföra marknadsundersökning?
    Teds svar:  ”Brainstorma”
  11. Fortsätt mot uppsatt mål eller anpassa målet?
    Teds svar: ”Anpassa målet.”
  12. Skapa produkt eller ta reda på kundens problem?
    Teds svar: ”Skapa produkt, sen får man se. ”

Efter att han var klar med motsatserna frågade vi honom om inte inte ”envis” och ”anpassa målet” är varandras motsatser. Ted svarade att ”envisheten är att man fortsätter att försöka, första gången failar man, även andra. Då ger många ofta upp. Därför gäller det att faila fort i början. Man ska inte rucka på målet att tjäna pengar. Men kanske just den här specifika sajten eller den här affärsidén, det kan man ändra på. ”

Ted verkade inte vara särskilt intresserad av ny teknik. Något som vi känner driver oss i vår strävan att utveckla mjukvara. Därför frågade honom vad det var som drev honom, om det inte handlade om att lära sig nya saker. Ted svarade att ”om man kör på det man kan kan man deploya nya sajter ganska fort. Att lära sig nya saker gör att man förlorar tid. Om ’Att Lära Sig Nytt’ däremot innebär att man kan göra något dubbelt så fort så kan det ju vara värt investeringen. Det är lite som att köpa en ny dator. Det tar lätt ett par dar att lära sig den nya datorn och fixa till allting. Därför köper jag inte ny dator så ofta. Då är det bättre att köpa något riktigt bra och sen byta vart tredje år. Det ska inte gå åt så mycket tid till att lära om.
Men självklart är det ju så att man i långa loppet måste man lära sig något nytt.”

Här kom han automatiskt in på sina konkurrenter, den nya generationen. ”Jag känner att min tid är begränsad, snart kommer kidsen som kan den senaste teknologin och gör allt så mycket snabbare än mig. De sitter i Ruby on Rails och gör allt mycket fortare. Men det är en avvägning. Tom söderlund som utvecklade mobila spel, botfajt, när jag snackade med honom 99 så frågade jag ”ni kör väl med Wap” och han sa ”nä, vi kör med sms för det är beprövat” och ja ba ”gu va töntigt” men Wap var ju en teknik som det aldrig blev något av. Då är det ju dumt att köra med något bara för att det är det senaste. Dumt att ha koll på det senaste om det senaste inte är det som, ja, slår.”

Vi bad honom att utveckla angående inlärandet av nytt. Om det var så att han absolut inte gjorde det eller om han gjorde små förbättringar i dig själv (Typ lär sig nya php frameworks etc). Han svarade att ”ja, jo, jag blir ju hela tiden bätttre programmerare tycker jag, absolut, jag lär mig nya beeståndsdelar men tycker grunden i php fungerar. Det jag lär mig nu är facebook- och twitter-integration. De fungerar bra, de kodexempel som finns är i php. Svårare att hitta kodexempel till ruby on rails. Man hittar nya komponenter och de komponenterna man har blir man bättre på att använda. Jag skriver bättre databasfrågor hela tiden också. Blir lite bättre hela tiden. ”

Slutord

Intervjun med Ted var väldigt intressant, särskilt det om att utnyttja de teknikkunskaper man redan har. Teds svar på frågorna skiljde sig även något från Martins. Kanske är det så att det inte finns någon universell lösning på alla problem, det gäller att hitta det som fungerar bäst för en själv.

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta i Sverige. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier, dansa bachata och simma i medelhavet på GIHs badhus.

2 kommentarer

Leave a Comment.