På en mässa hittade vi en leverantör som hade nya roliga produkter. Nallar och pussel ville vi givetvis ha i vårt sortiment. När vi kom hem från mässan la vi en beställning på några varor för att prova dem. Tyvärr dök det aldrig upp någon kartong med det vi beställt. Efter lite ringande visade det sig att dom hade haft slut på lagret och nästa leverans var ännu inte planerad. Jag undrade varför dom inte meddelat oss om det och fick en massa undanflykter som svar. När vi väl fick produkterna blev vi nöjda och la in dem i sortimentet (jag gillar nallar). Det var tyvärr ett misstag. Leverantören var nämligen inte lika bra som produkterna. Det var ofta fel hans i leveranser vilket ökade arbetsbördan för oss.
Vi hade samma problem med en av våra tröjleverantörer. För det mesta fungerade det bra men ibland fick vi för få tröjor, fel storlek, fel färg eller helt fel modell. Felen varierade men det var lika irriterande varje gång. Varje fel kostade tid och pengar. När man frågade vad felen berodde på fick man även där en massa undanflykter som svar.
Sen fanns det de leverantörer som alltid höll vad de lovade. Varorna man beställde dök punktligt upp nästa dag utan några fel. Om det någon enstaka gång var ett fel fick man inte höra några undanflykter utan förklaringar.
Efter ett tag började jag se ett mönster. Om en leverantör schabblar en gång kommer han att göra det igen. Får man höra undanflykter och inte förklaringar kommer felen att komma oftare och oftare. Dessutom lärde jag mig att när man tar in en produkt i sortimentet är det inte bara produktens prestanda som ska tas med i beräkningarna. Leverantörens skicklighet är minst lika viktigt. Hade jag tagit hänsyn till det hade jag aldrig tagit in nallarna i sortimentet. Trots att nallar är fina.
1 kommentarer