Skickar du inte nyhetsbrev förlorar du pengar

Driver du webbutik eller säljer något via nätet vet du hur nyttigt det är med ett bra nyhetsbrev. Jag är smått förälskad i marknadsföringskanalen eftersom den är både bra och billig.

Därför är nyhetsbrev bra:

  • Marknadsföring mot befintliga kunder som redan gillar dig
  • Gratis marknadskanal eftersom du äger adresserna
  • Lätt att testa varianter
  • Lätt att följa upp resultatet
  • Möjlighet att skapa mervärde och bygga varumärke

Den sista punkten gäller om du fyllt brevet med innehåll som kunden gillar.trikinprov.se använder vi nyhetsbrevet till att skicka ut information som är intressant för jägare. När jaktsäsongen går in i nya faser skickar vi ut brev och påminner om det. Vi fyller brevet med tips på hur man ska jaga med de nya förutsättningarna.

Ett annat exempel är Roliga Prylar som fyller sina brev med roliga, knäppa och påhittade historier från arbetsplatsen. Ofta med dåligt photoshoppande bilder på lagerpersonalen iklädda olika maskeraddräkter. Det är roligt, precis som prylarna de säljer. Det är därmed varumärkesbyggande. Berättelserna får en att tycka om deras butik.

Tips på hur du skapar ett bra nyhetsbrev

  • Ha med riktad content som skapar ett mervärde åt kunden
  • Spamma inte sönder kunden genom att skicka för ofta. En gång i veckan räcker.
  • Våga sälja i brevet! Ha med säljande text som lyfter fram dina produkter.
  • Använd en professionell tjänst för att skicka breven.

Det sista handlar om att använda rätt verktyg till rätt jobb.

När jag drev Polyshop hade vi byggt hela affärssystemet själva från grunden. Nyhetsbrevfunktionen likaså. Till en början fungerade den bra men efter ett tag började det bli problem. Den skickade inte alla breven. Felsökning visade att vi hade för många kunder i databasen. Funktionen som skickade breven tog för lång tid på sig (flera timmar). Samtidigt fanns det en gräns för hur länge webbservern fick arbeta med en process. När gränsen uppnåddes dödades processen och funktionen slutade skicka brev. Vi testade att höja gränsen och lite andra grejer men det orsakade andra problem på servern. Att arbeta med att lösa problemet blev en dyr historia.

Använd dig av en extern tjänst för nyhetsbrev. Bygg den inte själv. Förutom att få en tjänst som fungerar får du massor av andra bra funktioner som kommer att hjälpa dig att tjäna pengar. Möjlighet till split-tester och uppföljning av läs- och klickfrekvens är några sådana funktioner. Du kommer älska dem. Det finns flera nyhetsbrev-tjänster på marknaden, t.ex. Paloma.

För att sammanfatta:
Skickar du inte nyhetsbrev förlorar du pengar. Så enkelt är det.

Mer läsning:

 

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

Leave a Comment.