Säkerhetskopiera

Crystones backuppförmåga

Crystone

Vår hemsida och databas hanterades av en server som driftades av företaget Crystone AB. En dag dog hårddisken på servern. Nedtid är alltid jobbigt. Den här gången blev det dock väldigt jobbigt eftersom Crystone meddelade att dom inte tagit någon backup, trots att dom tidigare meddelat mig skriftligt att dom tagit backup samt tagit betalt för det.

Jag skickade en anställd för att hämta hårddiskservern hos Crystone i Norrköping och köra den till rekonstruktionsbolaget Aurora AB i Täby. Några ångestfyllda dagar senare fick vi tillbaka innehållet i tusen bitar. Bitar som anställda och it-konsulter sedan fick pussla ihop till en fungerande variant av vår internettjänst. Hela kalaset kostade oss runt 150 000 kronor (exklusive missade intäkter). Pengar som vi krävde av Crystone (eftersom deras slarv orsakade kostnaderna). På grund av en klausul i avtalet om ansvarsbegränsning slutade det med att dom betalade 10 000 varpå vi flyttade all vår webbhosting till Bahnhof.

Tre saker lärde jag mig av detta. Säkerhetskopiera kritisk data, ditt välmående företag kan annars försvinna i en krasch. Vill din motpart ha en ansvarsbegränsning i avtalet måste den vägas mot hur mycket du förlorar om han bryter mot avtalet. Samt förtroende är bra men kontroll är bättre.

Det sista kommer jag att skriva mer om i nästa inlägg.

Länkar: Ett proffsigt, tillmötesgående och kunnigt recoveryföretag, Aurora IT. Betydligt bättre webbhosting. Tommy K Johansson skriver om hur man säkerhetskopierar sin blogg.  Använder du wordpress eller någon annan MySql-baserad blogg med egen hosting kan du läsa denna guide om hur man säkerhetskopierar med hjälp av phpmyadmin.

Läs vidare: Förtroende är bra, kontroll är bättre ->

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

15 kommentarer

  1. Egna erfarenheter av Crystone, som visserligen inte slutade lika illa, säger samma sak som det du hävdar, att Crystone är officiellt sämsta webbhosten som jag känner till.

    Då ska vi inte prata om deras support 😉

  2. Patrik, japp. Så är det. Crystone är kassa. Tyvärr innebär it-boomen att dom kan fortsätta växa och tjäna pengar trots att dom inte är bra på det dom gör. Förlorarna är deras kunder.

    Tack för en bra tjänst förresten (bloggkoll).

  3. Gissar det inte är långt från att man kräks av panikångest i ett sånt läge, jag gör det nästan bara av att läsa inlägget.

  4. Palmik, jodå, en och annan kroppslig funktion ballade ur eller blev hyperaktiv under de veckorna. Men jag tyckte det var osmakligt att ange vilka i inlägget 🙂

    Sen blev jag konstigt nog fokuserad. Jag bestämde mig för att lösa problemet. Jag bestämde mig för att kraschen inte skulle få bli mitt svar när folk frågade ”vad hände med ditt företag”. Jag ville inte då behöva svara ”hårddisken i en dator gick sönder och vi hade ingen backupp, så det gick åt skogen”. Så jag kavlade upp ärmarna och satte igång.

    Den största ångesten kom när Crystone började käbbla över betalningen. Direkt efter kraschen pratade jag i telefon med deras dåvarande VD och då lät det som att dom skulle ersätta skadorna. Sen när det väl var dags drog dom in advokater och då blev det jobbigt.

  5. Jo, jag kan bara instämma i att Crystone är ett företag som är lätt att kräkas över. Jag driftade tidigare mina egna servrar men trodde det skulle bli bekvämare att låta någon annan göra det. Så jag lät Euronet ta över och allt funkade exemplariskt i ett par år, tills de sedan såldes till Gråtstenen och min server följde med. Det var skillnad som natt och dag. Plötsligt tvingades jag lägga ner tio gånger mer tid bara på att få dem att fatta saker, än vad det nånsin hade tagit att drifta den egna servern. Det var en ändlös räcka av klanterier, dåliga tjänster, seeeeeg accesstid och slutligen gick det inte ens att betala deras faktura eftersom de inte angav sitt OCR-nummer (till och med telefonnumret på den var fel, det hänvisade till Euronet som lagt ner och stängt detta telefonnummer). En nitisk Pia på ekonomiavdelningen var droppen som nu fått mig att checka in på ett annat hotell. Ska bli intressant att se om Crystone släpper taget eller kommer att envisas med att strula in i det sista. Dock kommer jag att lägga ut all min korrespondens med deras sk. support när jag väl bytt hotell så att alla kan bilda sig en oberoende uppfattning om Crystone.

  6. Gråtstenen, det var ett bra ord. Från och med nu kommer dom heta det på den här bloggen också. Trist att höra att fler fallit offer för detta företag.
    Säg till när du lagt upp din konversation så länkar jag! Ser fram emot att få läsa det.

  7. Driftar hostingtjänster som åf under gråtsten sedan ett par år tillbaka..
    Har ett bef skriftligt avtal med dem att vi kan sälja deras webbhotell i sin helhet med skriftligt 75% på åf-rabbaten 🙂 Nu har de helt ändrat uppfattning och gjort om hela avtalet.. Saken är den att vi ej blivit informerade om det varken skriftligt lr muntligt. Berörd person ska ringa upp under dagen? Glöm det. Ringer högsta hönset om avtalet och Kaneteg börjar skrika och härja i telefon….Nu kmr vi lägga om allt tillbaka till vår egen hosting. Det går iofs att stämma dem för avtalsbrott men då måste man dra in advokat och så..Grejjen är den att vi skulle lägga till en till kund på crystone standard under vårat åf-konto men icke sa nicke..De hänvisade till ett plutte-hotell de numer har lagt upp för skitdyra pengar..
    Nä nä det är så de vill få en att ligga på en sten å gråta 🙂 Fyfaan för gråtsten

Leave a Comment.