Fick sparken för att hen klistrade in i fel fält

Folk gör alltid misstag när de arbetar. Ibland är det små misstag och ibland är det grövre. På ett bolag på Malta fick en nyanställd precis sparken för att hen klistrade in data i fel fält (nämner inte bolag, namn eller bransch). Det som hände (enligt ryktet) var att hen klistrade in mottagarlistan i CC-fältet istället för BCC-fältet. Det innebar alltså att alla mottagare såg vilka fler som fick brevet.

cc

Som sagt, jag var inte där, så jag vet inte om fler saker låg bakom uppsägningen. Kanske var personen kass på fler saker. Men om ryktet stämmer, och det bara var det här misstaget som låg bakom, är det väldigt amatörmässigt hanterande av personal.

Varför avskedandet är korkat:

  1. Du löser inte problemet. Säkerhetshålet, att det går att klistra in i fel fält, finns fortfarande kvar. Den enda individen på bygget som aldrig skulle göra om felet har du dessutom precis gett sparken.
  2. Du har skapat ett nytt problem. Nu måste du ersätta personen du gett sparken. Du har alltså skapat mer arbete åt din HR-avdelning.
  3. Du skapar en kultur av att skylla ifrån sig och dölja misstag. Du har skickat en signal till dina medarbetare att det här är en otrygg arbetsplats. Att du får sparken för enkla misstag. Det gör att folk kommer försöka dölja misstag och börja skylla ifrån sig. Det gör det mycket svårare för dig att hitta och lösa problem i din organisation.

Att ge någon sparken för att de råkar klistra in uppgifter i fel fält är alltså väldigt kontraproduktivt. Den sista punkten är den allvarligaste. Det kommer på sikt leda till betydligt större problem.

Rätt hanterande av situationen:

  1. Förklara för individen varför det var fel.
  2. Identifiera luckan som gjorde det tekniskt möjligt att begå misstaget.
  3. Åtgärda luckan så det aldrig kan ske igen.
  4. Kommunicera till hela personalen vad som hänt och vad ni gjort för att det aldrig ska hända igen.
  5. Kommunicera till de som fick brevet, och sina uppgifter läckta, vad ni gjort för att se till att det aldrig händer igen.

Nummer 3, att täppa igen luckan, är inte så svår som den låter. Vi använder oss t.ex. av Mailchimp för massutskick. Enkelt att använda för junior personal och förhindrar att man läcker uppgifter på fel sätt.

Nummer 4, berätta för personalen, är viktig för ni vill undvika ryktesspridning OCH ni vill att personalen ska se att det är ok att göra misstag. Sånt händer. Att företaget uppskattar att misstag och säkerhetshål rapporteras omgående och inte döljs.

På mitt företag, Sidekick Content, får du givetvis inte sparken av sådana anledningar.

Misstag sker alltid och korrekt hanterade kan man successivt minska risken att de sker igen. Korrekt hanterande av misstag gör att ert företag blir mer robust, felsäkert och framgångsrikt. Ha is i magen och agera istället för att reagera.

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentbyrån Sidekick. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

Leave a Comment.