Följ upp din SEO-satsning med konverteringsåtgärder

Som E-handlare är det viktigt att jobba med både SEO och konvertering. Det gäller att skapa trafik och omvandla trafik till kunder. För att lyckas bra gäller det också att samköra satsningarna. Det kan låta självklart men vissa misslyckas ändå.

I veckan studerade jag olika e-butikers inlänkar för att se vilka som arbetade aktivt med sin off-site-SEO. Upptäckte då en butik som arbetat väldigt hårt med att komma högt upp på ordet ”Garmin Astro”. Varannan inlänk hade ankartexten ”Garmin Astro”.

Garmin Astro är en dyr hundpejl med som säljs i jakt- och friluftsbutiker. Jägare och hundägare köper hundpejlen för att kunna hålla reda på sin hund när de är i skogen. Pejlen är dyr och butiken har förmodligen bra marginaler. Många googlar på termen och därför är det ett bra sökord att satsa på.

Jaktbutiken hade satsat pengar på att komma högt på sökordet ”Garmin Astro”. Av länkstrukturen att döma hade anlitat en SEO-konsult. De flesta länkarna hade perfekt ankartext (”Garmin Astro” och ”Jaktbutik”) och kom från olika sidregister och länknätverk.

Det här är inte ett inlägg om aggresiva länksatsningar eller perfekt länkmix. SEO-konsulten hade i det här fallet lyckats leverera ett helt ok resultat. Butiken rankar ganska bra på sökordet. Ingen förstaplacering men väl på förstasidan i god konkurrens med större drakar som har betydligt större SEO-muskler.

Det här är ett inlägg om att man måste följa upp sina SEO-satsningar med konverteringsåtgärder. När man klickar på deras länk i sökresultatet kommer man till deras förstasida och där är det tyvärr noll information om Garmin Astro. Ingen text, ingen länk till hundpejlarna och ingen banner som visar var man köper produkten.

Besökarna från Google kommer undra varför de hamnade på den sidan.

Sen kommer de återvända till Google för att titta på nästa träff i sökresultatet.

Vill man sälja något måste man fronta det tydligt. Det vet vi alla som jobbat i livsmedelsbutik. Veckans varor, som är med i reklambladet till hushållen, ställer man i gavlar tillsammans med stora röda skyltar. Man gömmer dem inte bakom disk. Samma regler gäller på internet. Lägger du pengar på att komma högt på ett sökord måste du fronta den produkten i din butik.

Butikens SEO-personal och front-end-personal måste kommunicera med varandra. Att göra reklam för något som man sedan gömmer är att kasta pengar i sjön.

Om du satsar på några enstaka produkter i SERPen, gör då följande:

  • Se till att länken på Google leder direkt till produkten

eller

  • Fronta produkten tydligt på din framsida

Besökarna från Google kommer att bli glada och du kommer att sälja mer.

Minnesregel angående samspelet SEO och konvertering:

Det är lättare att konvertera trafik till kunder
om du vet vad trafiken är ute efter.

Mer läsning:

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

3 kommentarer

  1. Så otroligt sant, och tyvärr ofta förbisett! Jag börjar sgs alltid med att kolla på konverteringen: att dubbla antalet besökare från 10k till 20k är sällan en barnlek, men 1% till 2% ger ju samma slutresultat.

Leave a Comment.