Fördelen med att försöka se stor ut

På nätet får man ofta läsa om fördelarna med att vara liten och att det kan vara bra att framställa sig som en liten firma. Det kanske är sant, jag vet inte, jag gjorde tvärtom och försökte framstå som stor. Min teori var att om jag såg tillräckligt stor ut skulle jag avskräcka tryckeriaktörer att ge sig in i samma bransch.

Jag hade ganska bra koll på andra tryckeriaktörer. I ett excelark (med namnet ”företag att bevaka.xls”) hade jag delat in en massa företag i olika kategorier. De två största kategorierna var:

  1. Redan konkurrenter i Sverige, med företag som tyska Spreadshirt och svenska Trycktorget.
  2. Utländska företag som skulle kunna börja i Sverige, med företag som Cafépress, Zazzle och Epresso
  3. Potentiella konkurrenter, med företag som hade all utrustning för att kunna konkurrera med mig. Det var tryckerier som redan sålde på tröjor på nätet men inte erbjöd butikslösningar.

Ett företag i kategori tre var jag särskilt orolig för. Dom hade satsat på transfertekniken för tryck (som jag tyckte var bättre) och dom hade börjat göra olika butiker manuellt. Dom hade bland annat gjort en butik åt en paintballförening (om jag minns rätt). På ett forum läste jag också hur några ville ha en egen butik och blev tipsade att prata med det här företaget (”han är schysst och har ordnat en butik åt något paintballgäng, prata med honom”). Allt tydde på att dom snart skulle börja konkurrera med mig om butikslösningar för tröjförsäljning.

Det här företaget blev dock aldrig konkurrenter. Av någon anledning valde de att inte konkurrera. Efter att jag lagt ner mitt företag träffade jag entreprenören bakom företaget på 24hbc. Han hade då sålt sin tröjtryckarverksamhet och satsat på andra affärsidéer. Vi pratade och jag frågade honom varför han inte började konkurrera med mig. Han berättade då att han faktiskt hade haft ett system färdigt när vi lanserade vårt. Han tyckte att vi hann före och att vi hade en bättre tryckteknik. Han valde då att inte arbeta vidare med den idén.

Min strategi att skrämma bort potentiella konkurrenter hade alltså fungerat i minst ett fall. Månaderna efter konkursen var det många företag som fanns i mitt excelark som kontaktade våra butiksinnehavare. Många såg chansen att ge sig in i samma bransch. Företagen hade undvikit det medan mitt företag fortfarande fanns kvar. Mina försök att se stor ut hade skrämt dem.

Att se liten ut kanske fungerar. Jag har dock märkt att det även finns fördelar med att försöka se stor ut.

För er som undrar, det andra företaget hette Attitude och drevs av Dan Nilsson. Hans val att inte satsa på butikslösningar visade sig vara bra och han sålde sin tröjverksamhet för en god summa. Sen satsade han på andra verksamheter, bland annat att sälja roliga prylar. Det kan alltså vara bra att släppa en dålig affärsidé.

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

Leave a Comment.