Färre arbetsmoment innebär färre fel

Porto betaltNär jag startade min postorderfirma hade jag ingen aning om hur man skötte orderhantering effektivt. Jag var tvungen att lära mig allt från grunden. Ofta gick läroprocessen ut på att jag gjorde på ett sätt, upptäckte hur jobbigt det var och testade ett annat. I början köpte jag frimärken och frankerade varenda paket för hand. Det blev jobbigt så jag skaffade en ”porto betalt”-stämpel och blev kreditkund hos Posten. Det fungerade bättre och den lösningen hängde med länge. Dock råkade vi en dag glömma att stämpla ”porto betalt” på en omgång paket och posten fakturerade oss en dyr straffavgift på grund av felaktig frankering. För att undvika framtida straffavgifter byggde vi om vårt packprogram så att det automatiskt skrev ut ”porto betalt” på adressklisterlapparna. På så sätt behövde vi aldrig mer stämpla och riskerade alltså aldrig att glömma bort det. Vi minskade antal arbetsmoment och jag slapp oroa mig för fler straffavgifter.

Den största fördelen med att minska antalet arbetsmoment är tidsvinsten. I det här fallet behövde packningspersonalen inte längre stämpla varje kuvert vilket innebar att man kunde packa snabbare. Det jag lärde mig av ”porto betalt”-incidenten var att färre moment även innebär färre fel. Färre fel är alltid trevligt.

Jag har tidigare skrivit att man ska försöka bygga bort felkällor.  Ett enkelt sätt att bli av med risken för fel är alltså att helt enkelt ta bort arbetsuppgiften där felet kan uppstå.

Läs vidare: Ha alltid gott om tejp hemma ->

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

1 kommentarer

Leave a Comment.