Varför jag inte vill att mina barn ska gå i skolan

Jag är fortfarande inte förälder så jag vet ju inte hur det är att ha barn. Jag vet dock en sak, mina barn ska inte gå i skolan.

Jag vantrivdes i skolan när jag gick där och efteråt har jag svårt att komma på något jag lärt mig som jag haft nytta av. De färdigheterna jag använder mig av i mitt yrkesliv har jag nästan uteslutet lärt mig på fritiden.

Idag fick jag följande film som tips av min vän Ingrid, tyckte att den satte fingret på problemet ganska bra:

Vad har ni andra för tankar om detta? Är det fler som upplevt problemen som beskrivs i filmen?

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta i Sverige. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier, dansa bachata och simma i medelhavet på GIHs badhus.

19 kommentarer

  1. Tyckte jag lärde mig mkt i låg, mellan och hyffsat mkt i högstadie, men i gymnasiet var jag grytm skoltrött och ville bara hålla på med datorer. universitet var den största besvikelsen, har inte lärt mig mkt där som jag varken tycker är kul eller som jag kan tjäna pengar på..

  2. Har lärt mig grymt mycket på universitetet, byggt bra och roliga nätverk med kurskamrater och haft 5-6 underbara år. Inget att klaga på där. Mellanstadiet och högstadiet kunde def. ha gjorts bättre. [Jag menar med en sådan ineffektiv korvstoppningsmetodik som härskar där är jag förvånad att jag alls lärde mig något]

  3. Intressanta kommentarer!
    låg- mellan- och högstadiet tyckte jag knappt att jag lärde mig något på. Gymnasiet var ok och universitetet lärde jag mig visserligen en massa men vet fortfarande inte riktigt nyttan.

    Men gymnasium och universitet är frivilligt. Vill mina barn gå där får dom givetvis göra det. Jag kommer dock inte tvinga in dem på låg, mellan och hög.

  4. Jag har också kluven inställning till skolan. Min skolgång var inte bra, vantrivdes i skolan. Mobbad de första fem åren i skolan. Hoppade av skolan efter nian, har dock läst gymnasium och högskola då jag var vuxen.

    Men när jag ser tillbaka så lärde jag mig en hel del. Utan att ha kunskaper i matte och svenska skulle jag inte komma någonstans. Det lilla jag lärde mig i kemi och fysik har jag haft nytta av såväl partiskt som teoretiskt.

    Jag håller med dig om jag lärt mig mer genom erfarenheter och självstudier. Men utan grundläggande kunskaper från grundskolan skulle jag inte kunna lära mig så mycket som jag ändå lärt mig.

    Jag önskar också att mina barn inte behövde gå i grundskolan men det är svårt att komma in på gymnasium och högskola utan grundskolan.

  5. Fredde, jag har ungefär samma erfarenheter av de första fem åren i skolan. De var inte så roliga.
    Dom där grundkunskaperna, du tror inte man kan lära sig dem utan skolan? Lära sig läsa, skriva, räkna, engelska, borde inte det gå att lära sig vid sidan av?

    Hur gör man med folk som kommer från andra länder, som inte har svensk grundskola, får dom läsa på gymnasiet?

  6. Riktigt intressanta reflektioner. Jag håller med om att skolan inte är anpassad för alla och att det är MYCKET som saknas, tex verklighetsförankring mm. Det som blir svårt att ersätta är dock det sociala livet. Hur ska det se ut? När ska man träffa dem som är i ens egen ålder? Något att ta i beaktande. (Kanske aktiviteter på fritiden)

    Jag personligen känner att det jag gör idag har jag fått mer från mig själv genom självstudier och från inspiration via kompisar (från tex skolan då). Skolan har bara bidragit med miljö och ett visst socialt liv, något som dessutom blivit otroligt mkt bättre EFTER skolan.

    Som sagt, intressant..

  7. Martin, håller med, ens barn måste ha kompisar. Aktiviteter på fritiden var en bra idé. Går dom inte i skolan hinner dom ju med desto fler sådana också 🙂

    Intressant att ingen verkar tycka att skolan är det absolut bästa de varit med om och att man självklart måste gå i skolan. De flesta verkar säga ”skolan kanske inte är så bra … MEN….” och sen en massa om hur man måste få den sociala biten, grundkunskaper osv.
    Ingen verkar ju tycka att skolan är 100% kanon och nyttig. Eller umgås jag bara med fel människor?

  8. Det var en riktigt bra film. Den sammanfattade mycket och jag blir nästan paranoid på samhället av att se den. Jag har liknande tankar om att skolan gör oss dumma i http://andersholmberg.blogspot.com/2010/08/be-cool-quit-school.html

    Min enda lärdom från gymnasiet var att fightas för sina rättigheter mot skolans ledning. Och att stå upp och samla opinion mot idiotin. Det var väldigt lärorik men inte riktigt i linje med läroplanen. Universitetet gjorde mig till en nersupen egoist http://andersholmberg.blogspot.com/2010/08/1-1-1.html

  9. Anders! Det var intressanta inlägg. Särskilt det där med att bli egoist under universitetstiden. Och att slåss mot skolans ledning under gymnasiet. Det gjorde jag också, väldigt mycket 🙂 Och det var lärorikt som du skrev.

    Intressanta inlägg måste jag säga. Tack!

  10. I stort är jag nöjd med min skolgång. Framförallt tror jag att man utvecklas som människa av umgänget och jag har både haft väldigt kul och lärt känna mycket intressanta människor.

    Betygsystemet tycker jag är ett fiasko dock. Det borde finnas någon form av nationella prov i alla ämnen. Har själv ett otal exempel på lärare som varit helt ute och cyklat på sina betygskalor, både uppåt och neråt.

    Vad ska dina ungar göra om de inte ska gå i skolan då?

  11. Erik,
    de ska göra aktiviteter som gör att de tillgodogör sig de kunskaper de behöver för att överleva själva i samhället. Det kan t.ex. vara att läsa de böcker de behöver läsa, delta i de forum på nätet de behöver. Träffa människor som kan lära dem det de behöver veta. Leka lekar som gör att de lär dem det de behöver kunna. Besöka platser som handlar om det de behöver lära sig osv. Träffa många människor, inte begränsas till samma grupp 30 individer i 9 år.

    De ska vara aktiva i sitt lärande, inte sitta passivt i en bänk och lyssna på saker på andras villkor. De ska kunna lära sig i den takten de behöver för att lära sig, vilket kommer vara betydligt snabbare än den ”minsta gemensamma nämnare”-takten som är i Svenska skolor.

  12. Måste säga att jag faktiskt gillade den första tiden i skolan, 1-6an sådär. Försökte smita iväg till skolan en gång trots jag hade feber och mina föräldrar sagt åt mig att jag var tvungen att stanna hemma från skolan. Så det var nog rätt kul där i början, dock tror jag mest att det var pga kompisarna.
    7-9 och gymnasiet kände jag var rätt tråkigt och inte direkt givande. Har även kommit på mig själv att nu under universitetstiden sitta och undra varför man inte fick lära sig analysmatten redan i grundskolan så man hade det överstökat när man ändå hade lätt för att lära sig. Nu känner jag inte att den kunskapen fastnar eller är speciellt givande, som så mycket annat man ska ”lära sig”.

    Mycket intressant det han tar upp om hur vi alla jobbar olika bra i olika stora grupper, känner att jag presterar bättre när jag gör projekt i mindre grupper än i de kurser som är helt baserade på individuella uppgifter. Varför jag verkligen inte gillar att examinatorerna får mer och mer press på sig att ha individuell bedömning även i projektkurserna.

    Får helt enkelt hoppas att standardiseringen börjar avta snart, annars är det nog dags att fundera på hur man ska göra med sina egna barn i framtiden.

  13. Intressanta tankar!
    Säkert mycket som kan trimmas även i dagens skola – även om mycket görs på många ställen. Jag har själv fått uppleva vad det kan innebära att undervisa/workshoppa i en miljö med alla dessa kommunikationsverktyg. Det måste inte vara störande – vi använder datorer mm för att söka mer information för att tillsammans skapa verkligt lärande genom reflektion.

    I min kommande serie av LUCK-böcker jag kommer jag bl a ta en närmare titt på skolan. Följ gärna @kalexanderson på Twitter – en gymnasielärare som bl a använt bloggar som verktyg i undervisningen.

    så till sist: en video till: ”does school kill creativity”
    http://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY

  14. Barnen går väl i skola så att föräldrarna ska ha tid att jobba?

    Om jag ska se till mig själv kan jag inte komma på sådär jättemycket bra jag lärt mig av skolan, men samtidigt kan jag fråga mig själv om jag hade brytt mig så mycket om att lära mig saker om jag inte gick i skolan heller. Roligare att syssla med andra grejer än att bli allmänbildad. Speciellt när man är ung.

  15. Mycket intressant video som sätter fingret på mer fundamentala bitar än detaljfrågor som i vilken ålder man skall ha betyg etc. Något för herr skolminister att kasta ett öga på!

    Tänk vilka kreativa entreprenörer som ”försvinner” i lågstadiet, som skulle kunna generera mycket pengar till samhället. Lite skrämmande tanke.

    ”Re-tipsar” också Johan Langes tips om ytterligare en video med samma herre på samma tema ”does school kill creativity”
    http://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY

  16. Johan, intressant film! Does school kill creativity. Jag skulle nog säga att den gjorde det för mig. Kände mig betydligt mer kreativ innan min civilingenjörsutbildning än efter :-/

    Fredrik, intressant. Ja, skolan är väl på ett sätt ett stort dagis, ta hand om barnen medan föräldrarna kan arbeta.

    Stefan, ja, kan ingen uppmärksamma honom på det? 🙂

Leave a Comment.