Har du inget visitkort finns du inte

Fiffigt visitkortEtt visitkort är som ett id-kort när man är företagare. Har du inte visitkort finns du inte, så enkelt är det.

Första gången vi åkte på mässa hade en i sällskapet inga visitkort med sig. Säljarna i montrarna brukar ofta öppna med att fråga ”har du ett visitkort?” vilket på ett sätt är en artighetsfras. Det uppfattas som trevligt och man ger honom sitt visitkort. Vad man inte tänker på då är att det också är ett sätt för säljaren att sortera bland besökarna. Är man inte tillräckligt viktig att ha visitkort är man inte tillräckligt viktig att fatta beslut på sin arbetsplats. När min medresenär svarade att han inte hade något visitkort vände sig säljaren alltid till mig istället och frågade samma sak. Därefter koncentrerade han sig helt och hållet på mig och ignorerade min vän. Detta hände upprepade gånger i flera montrar vilket inte var så kul för min medresenär. Säljarna hade sorterat in honom i facket ”oviktiga besökare som bara tar tid” och valde att lägga sin tid på andra istället.

Det jag insåg var att man ska skaffa visitkort så fort man kan. Särskilt om man tänker gå på en mässa. Det behöver inte vara snyggt eller flashigt, det viktigaste är att man har många kort med sig. Vissa internetföretag ger bort visitkort gratis. Testa ett av dem om du har ont om pengar. Köp sedan en bra visitkortspärm från clasohlson så att du kan sortera de visitkort du får av andra.

Innan vi åkte på nästa mässa ordnade jag visitkort åt alla som skulle följa med. Även till de som inte jobbade på företaget utan bara följde med för nöjes skull. En mässa är ju alltid roligare när utställarna inte behandlar en som luft.

Visitkortet på bilden är det många som skriver om men ingen verkar veta var det kommer ifrån. I och med detta inlägg är vi en till.

Läs mer: En fördel med att vara ung och okunnig företagare ->

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

7 kommentarer

  1. Hehe, jag har en omvänd strategi när det gäller mässor och visitkort. Jag tar ALDRIG med mig korten till en mässa utan samlar på mig leverantörernas kort istället. Är det en intressant produkt/leverantör så låter jag dom skriva upp mina kontaktuppgifter för jag vill inte ha en massa mail, utskick och onödig information om sånt som vi inte behöver…. Information overflow.

    Lite annorlunda kanske men det funkar för oss.

    Mvh Peter, uniprint.se

Leave a Comment.