Hitta ditt sätt att skapa content

Vill du påverka folk måste du synas. På internet heter det att du måste ha content. Innehåll som folk tycker om att konsumera. När internet var nytt på 90-talet fanns det i princip bara en typ av content och ett sätt att distribuera det, text via hemsidor. Idag finns det en uppsjö av sätt att uttrycka dig och massor av distributionskanaler. Du kan leverera text, bilder, ljud, musik, memes, podcasts, videos, streams, augmented snaps (osv osv) via Twitter, instagram, facebook, forum, grupper, snapchat, Spotify, Instagram, acast, Soundcloud, Twitch (osv osv). Vi lever i en fantastisk tidsålder.

Välj metod med omsorg

Det är alltså en guldålder för dig som gillar att skapa och nå ut till folk. Oavsett anledning. Vill du påverka folk politiskt eller vill du (som jag) tjäna pengar har du idag mängder av chanser att göra det. Vi lever i en fantastisk tid. Eftersom det finns mer former att nå ut än det finns tid bör du välja metod med omsorg. Välj den metod som passar dig bäst. Den metod du tycker är rolig och som du har lättast för att skapa med.

Choose-your-weapon

Mina favoritsätt att skapa

Jag har laborerat lite med olika typer av content och jag har framförallt fastnat för fyra olika.

  1. Skriven text
  2. Improviserade podcasts
  3. Korta improviserade intervjuer
  4. Filmade screencasts

Det första har jag tämligen lätt för. Det andra fungerar om jag kan hålla mig till ett ämne jag behärskar och har någon att prata med. Den tredje är väldigt rolig och resultatet blir ganska bra när man har ett bra intervjuobjekt och kameraman. Den sista tar lång tid att skapa för mig men resultatet blir ofta bra. Väldigt bra när man t.ex. ska utbilda personal eller skapa guider. Filmade screencasts kan förmedla information väldigt effektivt.

Case Study: Intervju med Erik Bergman på Great.com

Nedan är ett exempel på nummer tre, en kort och improviserad intervju med Erik Bergman från Great.com. Vi gjorde intervjun spontant direkt efter SEO-Meetup Talk i mars och publicerade på vår blogg på Topcontent.com.

I videon förklarar Erik bland annat varför han inte tycker att ”Content is king” vilket var mycket intressant. Observera dock att han talar utifrån ett strikt SEO-perspektiv. Han är expert på att ranka i Google och då gäller det fler parametrar än att bara ha bra innehåll på sin hemsida. Han nämner också att det viktiga är att hitta sitt sätt att utrycka sig.

Tips när du ska göra intervjuer

Jag är ingen expert men mitt laborerande har lärt mig några saker.

  1. Investera i en bra kameraman.
  2. Tänk på ljud och ljus.
  3. Bra intervjuobjekt är A och O.

Nummer ett är en lyx om du har råd att göra det. Om du inte har de resurserna så strunta i det och sätt igång ändå. Det är bättre att bara köra än att stirra blint på den tekniska kvaliteten. För den som tvivlar rekommenderar jag att jämföra den tekniska nivån på första avsnittet av The Joe Rogan Experience med hur det ser ut idag. För mig handlar en bra kameraman om att jag inte behöver tänka på den biten. Jag kan fokusera på själva innehållet än om tekniken fungerar eller inte. Nummer två, ljud och ljus, tillhör samma kategori. Om kameramannen fixar det behöver du inte tänka på det.

Erik-Bergman-och-Tore-Friskopp

Nummer tre, bra intervjuobjekt, är dock viktigt. Det är inte heller så svårt att hitta. Du har säkert en kollega eller kompis som är rätt kunnig och är bra på att snacka. Få hen avslappnad och ställ lite frågor medan kameran rullar. Klipp sen ihop det till något bra. Erik är ett mycket bra intervjuobjekt, han har intressanta saker att berätta och är duktig på att formulera sig. Att intervjun ovan blev bra är till största delen hans förtjänst.

Svårare än så är det inte. Kom ihåg att det viktiga är att bara börja.

 

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

Leave a Comment.