Dela med dig av erfarenheter till konkurrenterna

Det sägs att man ska vara tyst om sina företagshemligheter. Det kanske stämmer. Jag märkte dock att ju mer jag pratade med mina konkurrenter desto bättre gick det för mitt företag. En gång fick jag bra tips på hur man snabbare kontrollerade att skrivaren var korrekt inställd. En annan gång hur man kunde halvera packningstiden för tröjor. Varje gång jag pratade med mina konkurrenter fick jag väldigt bra tips på hur man kunde göra för att effektivisera produktionen eller försäljningen. Varje gång sparade jag pengar. Genom att dela med mig repeterade jag mina kunskaper och fick värdefull information i utbyte.

Är man IT-entreprenör är det enkelt att dela med sig av sina erfarenheter eftersom internet är översvämmat med forum man kan vara med i. Jag var väldigt aktiv i skrivartillverkarens forum. Jag hjälpte folk som hade problem med sin skrivare och fick hjälp när jag själv behövde det.

Dessutom är det ganska trevligt att prata med folk som brottas med samma problem som en själv. Man känner sig lite mindre ensam efter ett sådant samtal. Driver du företag kan du göra det idag, ring din konkurrent och föreslå en fika. Jag lovar, det kommer att bli kul.

Läs vidare: Ta inte på dig fasta kostnader innan du kan täcka dom ->

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

1 kommentarer

Leave a Comment.