Det är inte vad eller hur du gör, det är varför du gör det

Inspirerande TED-föreläsning om hur man kan förbättra sitt sälj. Prata inte om vad eller hur du gör. Prata om varför du gör det.

Exempel:
Jag vill underlätta för småföretagare. Jag vill att bokföring för småföretagare ska vara så enkelt som att klicka på en knapp. Därför har jag startat Distansbyrån och utvecklat 3s-metoden.

Hittade filmen hos ProjO.

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

5 kommentarer

  1. Tore, grattis till en bra affärsidé, jag tror du är helt rätt ute med Distansbyrån, marknaden för denna typ av tjänst borde vara stor. Håller tummarna för att du lyckas med att rulla ut den!

    Johan

  2. Väldigt bra föreläsning. Har tidigare lyssnat på en föreläsare som gång på gång har betonat hur viktigt det är att berätta varför du arbetar med något och inte vad du arbetar med. Däremot så baserade han det på egna erfarenheter och lyckades inte alls lägga fram det på samma vis med bröderna Wright och Martin Luther King som exempel.

  3. Tack för tipset, det var en mycket bra lunch-video! 🙂 Det påminner mycket om budskapet i Built to Last, att låta produkterna vara ett uttryck för företagets vision och värderingar, inte tvärtom.

Leave a Comment.