Utvärdera andra företagares produkter

Det här är något man inte behöver tänka på, det kommer naturligt när man blir tillräckligt fokuseradpå sitt företagande. Jag var väldigt fokuserad och mina vänner tyckte ibland att jag var lite konstig när jag ställde fler frågor om förpackning och vald betalningsmetod än om själva produkten dom precis köpt in (och stolt ville berätta om). Jag var totalt ointresserad av den inköpta digitalkamerans eventuella tekniska finesser. Jag ville veta hur mycket skumplast kartongen var invirad i och vilken färg det var på frigolitbitarna.

När min flickvän en gång hade köpt underkläder från Nelly.se fingranskade jag som vanligt försändelsen efter ledtrådar på hur jag skulle kunna förbättra min egen verksamhet. Det jag fann gjorde att min respekt för trosförsäljare ökade enormt. På deras ”tack för ditt köp”-lapp hade dom skickat med en beskrivning av hur man skulle returnera varan om man var missnöjd. En sådan hade vi också men Nelly hade gått steget längre och inkluderat en checklista för kunden. Det jag tyckte var imponerande var följande formulering i en punkt för returer:

Orsak till retur:
[ ] En smutsfläck som inte går bort i tvätten

Ibland missar man en fläck i kvalitetskontrollen, ibland blir saker smutsiga under postgången och ibland blir sakerna smutsiga när folk packar upp dem. Det hände att vi fick samtal från folk som klagade på fläckar. När vi frågade om de testat att tvätta kläderna blev de arga, inte skulle man behöva tvätta ett nytt plagg? Det hände till och med att folk skickade tillbaka tröjorna till oss för tvättning. Vi tvättade och skickade tillbaka (till Postens stora glädje). Jag såg framför mig hur Nelly, som förmodligen haft samma problem, slapp allt sådant med den enkla och vänliga formuleringen i sina checkpunkter. Jag skulle aldrig kunnat hitta på en sådan formulering själv, istället tackade jag trosförsäljaren i mina tankar och började använda deras.

Läs mer: Spara allt, allt, allt! ->

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta i Sverige. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier, dansa bachata och simma i medelhavet på GIHs badhus.

1 kommentarer

Leave a Comment.