Webb-baserat rumbokningssystem åt hotell

hotellsängarMedelstora Hotell kan idag betala 50 000 kronor för ett rumbokningssystem. Ett mjukvarubaserat system som håller reda på vilken kund som bokat vilket rum under vilka nätter. Det är säkert en rimlig siffra men jag är säker på att många mindre hotell inte har lust att göra den investeringen. I Sverige finns det ca 1700 hotell med totalt 92 000 hotellrum. För att nå ut till samtliga behövs det en enklare och billigare variant.
Den här affärsidén går ut på att skapa ett rumbokningssystem i webb-baserad form. Målgruppen är alltså mindre hotell som inte köper de dyra avancerade systemen. De betalar en låg månadsavgift och då ingår plats på en hemsida som presenterar alla sveriges hotell. Affärsidén är alltså ungefär samma som Tablefinder fast inriktat mot hotell. Eventuellt skulle man kunna upplåta systemet gratis mot att få provision på varje bokning som sker via hemsidan.

När man väl har en kundstock kan man tjäna ännu pengar på att hjälpa dem med hemsidedesign, innehåll till hemsidorna (outsourcat till Contentor) eller kanske anställa några telefonister som även tar hand om bokningar som kommer via telefon (agerar outsourcad hotellexpedition med andra ord). Eller så expanderar man internationellt.

När man tagit hotellmarknaden kan man anpassa systemet till vandrarhem, campingar och privata stugbyar. En driftig webbentreprenör som redan har en portfölj med webbtjänster borde kunna sätta igång med detta utan att först leta externt kapital.

Länkar: Contentor, Branschkoder, mer statistik över svenska ”upplevelseindustrin” och exempel på potentiella klienter (tillika upphovsrättsinnehavare till bilden jag lånat).

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentbyrån Sidekick. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

2 kommentarer

  1. Pingback: Affärsidé no 9

Leave a Comment.