Hur man snabbt skapar sig en överblick av en bransch

Gå på mässaInnan man ger sig in i en ny bransch vill man veta så mycket som möjligt om den branschen. Helst av allt ska man vara veteran i en bransch innan man är grön i den. Google kan lindra den mesta kunskapstörsten men jag hade väldigt svårt att hitta tryckeri- och t-shirtinformation när jag drog igång Polyshop. De få företag som hade hemsida var väldigt hemliga med priser och ville inte ens avslöja något muntligen på telefon. Några företag ville inte ens sälja till mig innan jag hade ett organisationsnummer (jag erbjöd mig att betala in i förskott men fick kalla handen ändå). I början trodde jag att bristen på information kanske berodde på att det fanns få aktörer. Det kanske bara fanns 4 t-shirtsimportörer i Sverige. Ett år senare (när vi hade organisationsnummer och kunder) åkte vi till den årliga Promotion Expo-mässan i Jönköping. Då fick jag se något helt annat. Mässan var full av t-shirtsimportörer, muggförsäljare och maskintillverkare. Det var som en återförsäljares julafton. Leverantörerna slängde provexemplar och broschyrer över en. Man hade också direkt tillgång till branschens veteraner som glatt svarade på alla frågor. När vi åkte därifrån hade jag bestämt mig. Nästa gång jag ska kasta mig in i en ny bransch ska jag börja med att åka på den årliga branschmässan.

Morgondagens inlägg kommer att handla om hur jag gjorde för att ta mig in på mässor utan att betala.

Nästa erfarenhet: Hur man går på mässa utan att betala ->

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta i Sverige. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier, dansa bachata och simma i medelhavet på GIHs badhus.

1 kommentarer

Leave a Comment.