Innan man ger sig in i en ny bransch vill man veta så mycket som möjligt om den branschen. Helst av allt ska man vara veteran i en bransch innan man är grön i den. Google kan lindra den mesta kunskapstörsten men jag hade väldigt svårt att hitta tryckeri- och t-shirtinformation när jag drog igång Polyshop. De få företag som hade hemsida var väldigt hemliga med priser och ville inte ens avslöja något muntligen på telefon. Några företag ville inte ens sälja till mig innan jag hade ett organisationsnummer (jag erbjöd mig att betala in i förskott men fick kalla handen ändå). I början trodde jag att bristen på information kanske berodde på att det fanns få aktörer. Det kanske bara fanns 4 t-shirtsimportörer i Sverige. Ett år senare (när vi hade organisationsnummer och kunder) åkte vi till den årliga Promotion Expo-mässan i Jönköping. Då fick jag se något helt annat. Mässan var full av t-shirtsimportörer, muggförsäljare och maskintillverkare. Det var som en återförsäljares julafton. Leverantörerna slängde provexemplar och broschyrer över en. Man hade också direkt tillgång till branschens veteraner som glatt svarade på alla frågor. När vi åkte därifrån hade jag bestämt mig. Nästa gång jag ska kasta mig in i en ny bransch ska jag börja med att åka på den årliga branschmässan.
Morgondagens inlägg kommer att handla om hur jag gjorde för att ta mig in på mässor utan att betala.
1 kommentarer