Hur du fixar reklam billigt

Det tidigare svenska företaget Freelancer.com har upptäckt ett sätt att ordna billig reklam åt sig själva. De har utlyst en tävling som går ut på att exponera deras logga. Vinnaren får 10 000 dollar. De har redan fått massor av inskickade bidrag. De flesta tävlingsbidragen är länkar på välbesökta sidor men det finns även andra roligare bidrag. En person har satt på loggan på sin bil:

Min tippade vinnare är dock lastbilschauffören Marty Webb som tatuerat in loggan på sitt huvud. Följande film på Youtube har redan fått 81 000 visningar.

Marty Webb gör alltså som småbarnsmamman Kari Smith och tatuerar sitt huvud med reklam. Kari sålde sin panna på ebay för 10 000 dollar till Goldenpalace.com. Auktionen var uppe i 999 dollar när casinobolaget klickade på ”köp direkt”-länken. Freelancer.com har alltså fått en huvudtatuering, loggan på en bil och en massa inlänkar för samma summa som Goldenpalace betalade för en huvudtatuering.

Kari Smith tatuerade dock sitt huvud 2005 (när internet fortfarande var en läskig plats) och jippot fick enorm spridning i vanliga dagstidningar. Man kan nog utan att ljuga påstå att hennes tatuering gav mer publicitet.

Idén att inte betala för marknadsföring utan istället utlysa en tävling verkar dock fungera. Kanske får vi se mer av detta i framtiden. Kanske får vi se tävlingen ”vinn en årsförbrukning av pizza” hos onlinepizza.se.

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier och simma i medelhavet (som jag har precis utanför fönstret).

4 kommentarer

  1. Riktigt bra och smart länkbete av Freelancer.com. Känns som att den här typen av marknadsföring används ganska ofta nu för tiden, men det kommer helt klart öka ännu mer. (kanske inte just tatueringar i pannan som resultat dock)

Leave a Comment.