Maltas Taxinäring och Sveriges bostadsmarknad

När man reser runt i världen får man se hur olika länder har valt att reglera olika marknader. Det är väldigt intressant och lätt att jämföra hur pass bra regleringar fungerar.

På Malta är Taxinäringen reglerad. Antalet taxibilar är begränsat till 200 st och taxilicensen är något som går i arv från far till son. Resultatet är skyhöga priser och ett stort missnöje över taxichaufförernas urusla kundbemötande. I Sverige har taxinäringen fri etableringsrätt, alla som klarar av att ett skriftligt prov får rätt att starta taxifirma. I Stockholm är det inte svårt att få tag på en taxi och priserna är låga i jämförelse.

Undvik dessa på Malta

I Sverige är däremot bostadsmarknaden väldigt reglerad. Vad du får ta betalt när du hyr ut lägenheter är strikt reglerat i lag. Resultatet är brist på bostäder. Det är i princip omöjligt att få ett förstahandskontrakt i Stockholm. Istället är det stora lån och den överhettade bostadsmarknaden som gäller.

Pax för att bo i kyrktornet!

Även om taxinäringen är socialistiskt kvoterad på Malta är bostadsmarknaden liberalistiskt befriad från alla restriktioner. Här nere är det fritt fram att hyra ut hur du vill, till vem du vill och när du vill. Tack vare det oreglerade systemet finns här en mycket väl fungerande bostadsmarknad där alla människor inte bara har någonstans att bo utan också får bo exakt där de vill. Saknas något bygger man det.

Notera antalet lyftkranar i bakgrunden

Trots att Malta är stört överbefolkat (en halv miljon människor på en yta stor som en femtedel av Gotland) tog det oss bara en dag(!) att hitta en lägenhet som var precis det vi ville ha St Julians, möblerad takvåning, stor takterass, två sovrum, öppen planlösning, schysst badrum, gasspis och myggnät, max 700 Eur i månaden. Dagen efter vi landade fick vi hjälp av mäklare att titta på lägenheter. Vi kikade på 9 objekt och valde sedan den vi tyckte bäst om. Två dagar efter att vi landat på ön flyttade vi in i lägenheten.

Tänk om samma sak gällde i Sverige. Tänk om det bara tog en dag att fixa förstahandskontrakt i Stockholm. Du anlände med ditt pick och pack på centralen klockan nio och blir runtskjutsad av en mäklare under dagen. Åtta timmar senare har du förstahandskontrakt på en möblerad trea vid Stureplan för 6300 kr i månaden (eller på söder om du hellre ville det) och kan flytta in direkt. Skulle inte det vara fantastiskt?

Vad skulle då vänstern demonstrera mot?

En fungerande marknadsekonomi fixar vad samhället behöver och vill ha. I Sverige finns en fungerande taximarknad, på Malta en fungerande bostadsmarknad. Båda länderna kan lära sig av varandra.

Mer läsning: Per-Mattias har tips på hur du fixar hyreskontrakt i Stockholm.

Som sidonot; ”bil med chaufför” är inte en reglerad marknad på Malta. Ingen maltes åker med taxameterbilar utan ringer istället en firma som har ”bilar med chaufför”. För de firmorna råder marknadens hårda verklighet. De är därmed extremt trevliga och tar ungefär en tredjedel av vad en taxibil skulle ta.

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta i Sverige. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier, dansa bachata och simma i medelhavet på GIHs badhus.

4 kommentarer

  1. Här kanske man ska tillägga att Malta såg en extrem växt i antal lägenheter under bra ekonomiska år, vilket resulterade i att 40-60 000 bostäder nu står tomma på öarna efter att världsekonomin kraschade, och ”rika västerlänningar” inte längre hade samma köpkraft för att skaffa en sommarbostad vid Medelhavet. Du kan jämföra priserna med London, där man inte kan kalla bostadsmarknaden reglerad, men ändå kostar en liten lägenhet med ett sovrum och ett vardagsrum+kök åtminstone 15 000 kr/månad – och då är du förstås fortfarande inte ens i närheten av att bo med usikt över något liknande Balluta Bay (men möjligtvis något som Paceville).

    Det hela handlar lika mycket om tillgång och efterfrågan på Malta – sen har du förstås inte fel i att en för hårt reglerad marknad skapar problem, speciellt om den är felaktigt reglerad..

  2. Möblerad trea vid stureplan för 6.500sek ? ….. Finns ju inte en chans. Dels är efterfrågan för hög och de som skulle hyra ut dessa lägenheter i en oreglerad marknad skulle nog ta bra betalt. Kan tänka mig att de som måste eller vill bo centralt i Sthlm är beredda att betala 15k för en etta vid stureplan, 20-35k för en trea.

  3. Björn,
    Ja, efterfrågan är extremt hög och utbudet är extremt litet eftersom marknaden varit reglerad så länge. Jag tror också, som du, att folk är villiga att betala väldigt mycket för att bo där. Skulle man ta bort hyresregleringarna idag skulle priset skjuta upp i den höjden direkt. Det har du rätt i.

    Det som då skett är att det helt plötsligt blivit extremt lönsamt att hyra ut lägenheter i innerstan. Varpå fler skulle bygga lägenheter i innerstan. Efter några år skulle priserna sjunka igen. Till slut skulle vi få lägre priser och ingen bostadsbrist.

    Givetvis kommer det finnas områden där det är dyrare att bo än andra. Vissa områden kommer också att betraktas som ”för dyrt att bo” av vissa. Men det viktiga är att vi inte skulle ha bostadsbrist. Och om du verkligen verkligen ville bo någonstans kan du jobba hårt, tjäna pengar, och flytta dit.

Leave a Comment.