Kostnaden för nya kunder och vikten av ständig utveckling

Följande fråga dök upp på en facebook-grupp för e-handlare.

Annons-pengar

Frågan är alltså om det är värt att fortsätta annonsera på sidan, även om man inte gör vinst på annonseringen.

Svaret är enkelt: Nej, sluta med den annonseringen. 

Den enkla förklaringen är att det är dumt att slösa pengar. I slutänden handlar företagande om att tjäna pengar. Slösa inte bort dem.

Den viktigare förklaringen är att man inte ska slösa bort tid och andra möjligheter. Istället för att ”testa samma igen” bör du lägga tid och resurser på att hitta, testa och utvärdera andra sätt att annonsera.

Målet är att hitta billiga sätt att värva nya kunder.

Customer Acquisition Cost

Kostnaden för ny kund, Customer Acquisition Cost, är ett väldigt viktig nyckelvärde. Du vill att den ska vara så låg som möjligt. När den är lägre än vinsten du gör på en ny kund har du en sund affärsrörelse. Du kan då pumpa in pengar i marknadsföring och se hur vinsten bara växer och växer.

Kontinuerlig affärsutveckling

Om du vill bli framgångsrik företagare måste du hela tiden arbeta för att förbättra ditt företag. Effektivisera lönehantering, lagerhantering, inköp, sänka dina inköpskostnader och försöka ta så mycket betalt du bara kan. Ju mer du utvecklar ditt företag desto bättre står du dig mot konkurrenterna. På universitetet kallar dom det ”kontinuerlig affärsutveckling” och i verkligheten säger vi ”springa snabbare än konkurrenterna”.

Att sänka sin Customer Acquisition Cost är en viktig del. Försök att hela tiden tänka ut nya sätt att nå ut till kunder. Nya sätt att annonsera, skicka reklam, ringa kunder, få tag på kontaktuppgifter, visa upp dig och nå ut med dina tjänster. Tänk, testa och utvärdera.

Att fortsätta lägga tid och pengar på det som inte fungerar är att sluta utveckla sitt företag. Dina konkurrenter kommer då springa ifrån dig och du kommer förlora betydligt mer än bara annonskostnaden.

Mer läsning:

Den som säljer mest vinner, en jämförelse mellan två identiska internet-tjänster.

Om

Tore Friskopp, Civilingenjör, svensk entreprenör bosatt på Malta i Sverige. Startade mitt första bolag vid 17 års ålder och driver idag contentföretaget Topcontent. Förutom att driva affärer älskar jag att gå till gymmet, spela squash, läsa biografier, dansa bachata och simma i medelhavet på GIHs badhus.

3 kommentarer

  1. Jag håller med dig om att det hela tiden krävs ett jobb att optimisera reklampengarba för att öka ROI.

    Det som inte tas upp är hur mycket pengar personen kommer ha som intäkter långsiktigt. Var inkomsten den stipulerade under dom två månaderna men att kunderna fortfarande är glada och återkommande är frågan var break even och vinsten kommer. Om det i slutändan genererar en hög långsiktig vinst är det inte nödvändigtvis ett måste att inte fortsätta.

  2. Hallå Tiger! Välkommen till bloggen.

    Ja, du har helt rätt. Om kunderna blir återkommande och kanske rekommenderar andra att handla i butiken (”ringar på vattnet”-effekten). Den delen vet man inte förrän långt senare.

    Jag tror dock (med betoning på ”tror”) att de delarna kommer han få även via billigare annonskanaler. Eftersom ”återkommande kund” och ”ringar på vattnet” har mer att göra med hur pass nöjd kunden är efter köpet (dvs hur pass bra hans företag presterar).

    Det är min gissning och fundering. Tror du att den kan stämma?

  3. För att vara helt rättvis mot han ställde frågan (som allt att döma verkar vara en kompetent och duktig e-handlare):

    Jag tror frågan var mer av typen ”När jag inte vet hur pass bra annonseringen är på väldigt lång sikt, ska jag fortsätta annonsera när jag vet att den är dålig på kort sikt?”

    Och mitt råd: Nej. 🙂

Leave a Comment.